waarom zitten mijn oren dicht als ik mijn neus nogal hard snuit?

het is weer de tijd van het jaar : ik ben weer sterk verkouden.

hierbij komt altijd het volgende weer : Ik spuit dan otrivine duo ofzo in mijn neus, het snot komt los. de eerste keer na het spuiten is het nog oke, maar als ik daarna enkele keren mijn neus snuit dan 'floept' mijn linkeroor dicht. ik hoor dan tegelijkertijd een soort van krakend geluid ofzo... alsof er iets scheurt. Maar het doet geen pijn en voelt niet lastig ofzo... Enkel dan het feit dat mijn oor dicht zit en ik weinig er door hoor.
Dat oor dan weer 'open' krijgen is niet altijd even simpel, slikken en gapen helpt wel maar niet altijd en dan moet ik gewoon wat wachten en dan lukt het wel.

Hoe komt het dat mijn oor zo enorm dicht geraakt bij de neus te snuiten? En waarom altijd maar 1 kant ? en hoe kan het dat ik dat krakende / scheurende geluid hoor ?

veel vragen, i know...

Thx !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
45.7K

Het beste antwoord

Omdat je duidelijk verkeerd snuit.
Je neus, je oren en je traanbuisjes van je ogen staan allemaal met elkaar in verbinding via de zogenaamde buis van Eustachius, waar normaliter lucht in hoort te zitten, maar als je verkouden bent, lopen ze vol snot. Dat merk je dan ook aan je neus, je ogen en je oren.

Als je nu van dat snot af wilt door te snuiten, maar je houdt daarbij je neus dicht (en het is me een raadsel waarom sommige ouders hun kinderen dat nog steeds zo leren), gaat het snot niet naar buiten, waar je het hebben wilt, maar druk je het je feitelijk je oren en je holtes in. Dat is niet alleen een vervelend gevoel, maar het kan ook ernstiger klachten als een voorhoofds-- of bijholteontsteking veroorzaken.

Snuit dus één neusgat tegelijk en hou daarbij het andere echt goed open, of nog liever : snuit niet, maar haal op. Dan komen de bacteriën in je maag, waar ze eurig vernietigd worden, in plaats van in een vies zakdoekje dat vervolgens een bron van (her)besmetting vormt, samen met wat er - ook dwars door het zakdoekje heen - aan je handen komt.

Dat krakende, scheurende geluid is gewoon het slijm dat door de buis van eustachius en de bijholten 'rochelt'. Die staat rechtstreeks in verbinding met je trommelvlies, dus het geluid wordt in je hoofd flink versterkt.

Neusdruppels gebruiken kan wel, maar als het effe wil gebruik dan gewoon een zoutoplossing (babyneusdruppels) of uitsluitend xylomethazoline en dan liefst nog in de kinder-oplossing. Dat is in de regel ruim voldoende voor een lastige, maar niet levensbedreigende kwaal, en het middel is eigenlijk erger dan de kwaal zelf. Gebruik ze dus liever niet, en zeker niet langer dan een week en liever ook niet meer dan een of twee keer per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 , mooie volledige uitleg maar naar mijn mening niet helemaal correct... Ik snuit namelijk sinds kind al 1 neusgat per keer, dus nooit tegelijk... En toch zit er telkens een oor dicht. Over dat ophalen; dat vind ik persoonlijk toch ook geen hele goede raad... Op die manier krijg je sinusitis omdat je het snot niet alleen naar je keel/maag haalt, maar ze ook naar je sinussen trekt waar ze ophopen, waardoor je dan sinusitis krijgt. geloof me, ik heb het al heel vaak gehad :) en kwam enkel en alleen door alles op te halen in plaats van uit te snuiten.

Andere antwoorden (2)

Vanuit je neus/keelholte lopen twee kanaaltjes naar de ruimte achter jouw trommelvlies, de buizen van eustachius.
Deze kanaaltjes openen even als je slikt om de druk voor en achter je trommelvlies gelijk te krijgen.
Als je met veel druk je neus snuit dan kan er tiijdelijk een grotere druk via de buis van Eustachius achter het trommelvlies ontstaan, dat geeft dan het dove gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u :) en weet je toevallig ook of dat geluid dat ik dan plots hoor (die krak of scheur..) schadelijk is ? het klinkt soms een beetje als "pwiep" haha... klinkt een beetje dom maar zo is het! en zou ook nog graag weten waarom het zo traag weg gaat, etc ! het is namelijk erg lastig .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad niet zo gezond, want het betekent vooral dat je de kiemen naar je middenoor blaast.
De correcte manier om je neus te snuiten is 1 neusgat per keer. Dus één kant dicht houden en de ander open (niet steeds dicht knijpen tussenin) En na het eerste neusgat het tweede neusgat leegblazen in je zakdoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snuit ook altijd 1 neusgat per keer, heb het zo geleerd vroeger en ben het blijven doen, maar toch zit dat linker oor telkens dicht bij serieuze verkoudheid, na het snuiten...
Bij een verkoudheid is het mogelijk dat er slijm in de buis van Eustachius wordt geblazen bij het neus snuiten. Daardoor gaan je oren 'dicht zitten'.

Die oorverstopping kan tijdelijk gehoorverlies veroorzaken. Dat je het maar aan één oor hebt is toeval. Ik heb het al aan beide oren gehad :)

Door het snuiten span je de spieren aan de ingang van de Buis van Eustachius onbewust aan. Dit geeft het krakend geluid in je oor.

Beterschap!