Kun je borstkanker krijgen van deodorant?

Ik krijg je laatste tijd steeds doorstuurmails hierover.
Er staat in het gebruik van anti transpiranten de hoofdoorzaak voor borstkanker is. Dit zou door de stof ALUMINIUM CHLORHYDRAAT komen die bijna in elke deo zit.

HELP! is dit waar?
Ik heb al gezocht naar deo's zonder ALUMINIUM CHLORHYDRAAT, maar die bestaan niet!

Toegevoegd na 2 minuten:
ik weet dat deze vraag al eerder is gesteld, maar ik heb het nu specifiek over de stof ALUMINIUM CHLORHYDRAAT. over de schadelijke effecten van deo's die dit bevatten.

Toegevoegd na 10 minuten:
normaal geloof ik doorstuurmails toch niet, maar aangezien deo sowieso al chemische aanvoelt, begon ik er toch over na te denken..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Kimath
13 jaar geleden
Doorstuurmails moet je gelijk weggooien, is altijd onzin.
Amadea
13 jaar geleden
Yep, helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al omdat het in van die doorstuurmails staat, kun je weten dat het *niet* waar is. Echte waarschuwingen krijg je niet via doorstuurmails. Alleen hoaxes krijgt je via doorstuurmails.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een bullshit -_-
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies. Staat iets in een doorstuurmail? Dan is het tegenovergestelde waar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Enneh - laat me gokken: je bent jong, en je hebt maximaal vier jaar een emailadres dat enige bekendheid geniet. Dit soort hoax-berichten duikt namelijk elke paar jaar opnieuw op. Het feit dat jij je de vorige golf van precies deze onzinberichten niet weet te herinneren, geeft aan dat je nog niet zo heel lang aktief bent in het emailcircuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n 6 jaar.
ik heb inderdaad al 1 of 2 jaar geleden een aantal van zulk soort mails gehad, toen een poos niets en nu kreeg ik er gisteren weer één. nu wilde ik er voorgoed achter zijn of het waar is of niet.
ik snap nl. niet wat iemand er voor voordeel van zou hebben om zo'n doorstuurmail met onzin, volgens jullie, te starten. wat heeft die persoon er voor nut van?
Cryofiel
13 jaar geleden
De doorstuurders zijn misleid en angstig. Ze denken dat er echt gevaar dreigt. Als jij ziet dat er gevaar dreigt voor je familie en je vrienden, dan waarschuw je ze toch ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de starter is het een kwestie van zichzelf belangrijk vinden. Ze krijgen er een kick van om een bericht uit te sturen dat blijft rondzingen, om te weten dat na járen nog steeds mensen zich enorm druk maken om wat zij gecreëerd hebben. Het is eigenlijk een soort belletje trekken met lange termijnvisie. Het zijn dezelfde soort mensen die in een groot openbaar gebouw het brandalarm zouden activeren om te zien hoe iedereen vanwege hen naar buiten rent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cryofiel, ik heb het over degene die zo'n doorstuurmail BEGINT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ SuzyQ, ja idd, lijkt me het meest logisch.

Het beste antwoord

"Voor de zekerheid" sturen ze het door .... zékerheid??

De laatste dagen kom ik op vrouwensites weer het beruchte mailtje tegen dat zogenaamd waarschuwt voor kankerverwekkers in deodorant. Al jaren wordt het “voor de zekerheid” doorgestuurd naar elkaar en zo blijft het voor paniek en angst zorgen. Het wordt klakkeloos doorgestuurd. Jammer dat die mensen niet op het idee komen om even op de site van de kankerbestrijding (KWF) te kijken, want dan hadden ze gelijk duidelijkheid en hoefden ze een ander niet bang te maken.

Ik roep iedereen op die dit mailtje tegen komt, te reageren met de info van de KWF site (hele tekst of een link er naar toe). En daarbij het advies je borsten te controleren en bij veranderingen naar de huisarts te gaan om te bespreken of verder onderzoek nodig is. Wie weet helpt het!

Lucy
BorstkankerTrefpunt.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als dat waar zou zijn zouden niet zo veel mensen deodorant gebruiken. Het is gewoon zo'n kettingmail om mensen bang te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als dat waar zou zijn zouden niet zo veel mensen deodorant gebruiken." Hoezo? er is zoveel op het gebied van gezondheid wat wij burgers niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we echt borstkanker zouden kunnen krijgen van deodorant was dat al lang onder de aandacht gebracht, vooral omdat zo veel mensen deodorant gebruiken, en dit is niet het geval geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm.. weet ik nog zo net niet, er zijn genoeg dingen die slecht voor ons zijn waar we ons niet echt van bewust zijn. geraffineerde producten bijvoorbeeld, hoewel dat nu meer in de aandacht komt. Maar iets staat niet zomaar in de schijnwerpers, het moet eerst heel spectaculair bewezen zijn.. daarom
Amsterdam - 28 november 2006 (oorspronkelijk bericht 5 maart 2004)

Sinds 2004 verschijnen berichten in de media en in rondzend e-mails dat deodorant borstkanker kan veroorzaken. KWF Kankerbestrijding beantwoordt hierover wekelijks tientallen e-mails en telefoontjes. Het gaat om berichten naar aanleiding van onderzoeken van o.a. Darbre (2004). In deze onderzoeken wordt gezegd dat bestanddelen als parabenen en aluminium chloorhydraat, schadelijk kunnen zijn en zelfs borstkanker kunnen veroorzaken. Deze berichten zijn niet juist.

Er is geen relatie gevonden tussen het gebruik van deodorant / anti-transpirant en borstkanker, ook als de oksel onthaard is. Zowel de American Cancer Society als het Amerikaanse National Cancer Institute hebben dit geconcludeerd. Deodorant en anti-transpirant kunnen dus veilig worden gebruikt.

Parabenen

Verwarring over het verband tussen deodorants / anti-transpirants die parabenen bevatten en borstkanker, komt mogelijk voort uit het feit dat parabenen een soortgelijke werking als oestrogenen lijken te hebben. Van oestrogenen is een verband met borstkanker bekend.

In het onderzoek van Darbre wordt gemeld dat kleine hoeveelheden parabenen zijn gevonden in monsters van borstkankertumoren. Deze parabenen zouden afkomstig zijn van deodorants.

Onwaarschijnlijk

Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat parabenen die op de huid worden aangebracht via cosmetica het borstweefsel kunnen bereiken. Een oorzakelijk verband tussen parabenen en borstkanker kan niet worden aangetoond.

Bovendien heeft uitgebreid wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat parabenen veilig zijn voor mens en milieu. Het gebruik van parabenen als conserveringsmiddel voor cosmetica en andere productgroepen is goedgekeurd door de Europese Commissie.

Meer informatie

Voor meer informatie over deodorant / antitranspirant en kanker vindt u op onderstaande sites:

* Nederlandse Cosmetica Vereniging
* American Cancer Society
* American Cancer Institute
13 jaar geleden
Nee, dat is een hoax. Een redelijke oude zelfs, die nu blijkbaar weer opduikt. Er is echt geen relatie tussen deodorant en borstkanker, dat is door het KWF onderzocht. Zie http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/perscentrum/Pages/standpunten-geen-relatie-tussen-gebruik-deodorant-en-borstkanker.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
redelijke = redelijk
Amadea
13 jaar geleden
Komen die doorstuurmails van je dokter? Ik denk het niet. Negeren dus. Doorstuurmails zijn 99 van de 100 keer gewoon onzin.
Voor borstkanker kennen ze nog niet veel oorzaken, alleen bij sommige mensen een erfelijke aanleg.
Laat je svp niet op de kast jagen door mensen die dit soort onzin doorsturen. Er zijn al zoveel van dit soort verhalen bedacht. Van Swiffers zou je hond doodgaan, er is weer een of ander nieuw virus dat rondgemaild wordt, allemaal onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
O ja , die swiffers hebben we ook een tijd gehad
Kimath
13 jaar geleden
Die van Swiffer ken ik nog niet, maar ik heb ook al veel onzin voorbij zien komen.
`Laat je niet gek maken, dat soort mailtjes gelijk vernietigen, het is gewoon spam. Het circuleert al jaren. Dus niet doorsturen zoals gevraagd wordt, want je helpt alleen maar de hysterie in stand te houden. Net als mailtjes over mensen die auto's met eieren zouden bekogelen om om die manier te zorgen dat de bestuurder naar de kant van de weg gaat, om de boel op te ruimen, waar de handlanger al klaar staat om de boel te beroven.
Alles negeren
13 jaar geleden
Deodorant verstopt je lymfeklier het kan dus zijn dat de kans groter word dat je het krijgt maar dit weet ik niet zeker .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt onzin!
Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk en tevens een broodje aap verhaal.