Na een bloedonderzoek heb ik te horen gekregen dat mijn schildklier te traag werkt en dat ik vitamine D3 tekort heb. Wat kan ik daaraan doen ?

mijn schildklierwerking heeft een waarde van 13,6 terwijl de normaalwaarden tussen 30 en 100 liggen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K

Antwoorden (5)

Dan heb je naar alle waarschijnlijkheid te horen gekregen, dat je medicatie krijgt voor je schildklier. Zo niet, dan lijkt het me verstandig contact op te nemen met je huisarts!
Vitamine D tekort kan je oplossen door pilletjes in te nemen. Die kan je kopen bij de drogist, ook te verkrijgen in druppels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je schildklier te traag werkt zal je wel medicijnen hebben gekregen, zo niet, dan moet je terug naar je huisarts.
Een te traag werkende schildklier is alleen te behandelen met medicijnen. De getallen die je noemt zeggen niet veel.
De schildklier is erg complex, er zullen ook verschillende waardes gemeten worden.

Dus terug naar de arts bij wie je het bloedonderzoek gedaan hebt en vragen wat voor jou de geschikte behandeling is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over het vit D3 tekort, , vraag dit ook gelijk. Ik kan niet begrijpen dat je een uitslag van een test krijgt zonder uitleg van hoe je verder moet.
Was dit een test bij een arts?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaand dat U reeds Uw huisarts hebt geconsulteerd is het verstandig om aan hem/haar te vragen om een verwijsbriefje - nadat U een afspraak heeft gemaakt - voor een Internist(e) !
Veel mensen onderschatten de functie van de schildklier. IK heb jaren geleden een hyperende schildklier gehad en heb deze weg dus ook gevolgd. Na het slikken van Strumazol kreeg ik na plusminus 2 jaar een volledig "ontslag " van mijn Internist in het Ziekenhuis.Tot grote opluchting,natuurlijk.
Ik hoefde mij vanaf dat moment nooit meer wekelijks te laten prikken in het lab inclusief een afspraak mét deze Internist er ná !!

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt hypothyreoïdie behandeld met synthetisch schildklierhormoon in tabletvorm. Het meest voorgeschreven hormoon is levothyroxine (T4). Merknamen zijn o.a. Thyrax, Euthyrox, Eltroxin.

De referentiewaarden volgens de Schildklierstichting:
TSH tussen 0.2 - 3.5 mU/l
FT4 tussen 8 - 26 pmol/l
T4 tussen 60 - 140 nmol/l
T3 tussen 1.2 - 3.4 nmol/l
B12 tussen 7 - 23 nmol/l

De opvattingen over Vitamine D zijn momenteel aan veranderingen onderhevig. De afgelopen jaren is gestreefd naar een bloedwaarden van boven de 50 nmol/l maar veel instanties hebben die inmiddels verhoogd naar 75 nmol/l. De remedie is afhankelijk van hoeveel tekort je lichaam heeft. Bij een klein tekort is vitamine D in tabletvorm voldoende, meestal tussen de 10 en de 20 microgram (was 5 à 10) geadviseerd. Is het tekort groter dan krijg je colecalciferol drank voorgeschreven via een schema dat per arts of ziekenhuis kan verschillen. De dosering kan dan tot 40.000 IE (=1000 mcg) per dag oplopen om weer voldoende lichaamsvoorraad te stapelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je die schildklierhormonen gewoon bij de drogist halen, of moet je daarvoor een doktersvoorschrift hebben ?
Kan Kelpasan van A. Vogel ook helpen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zonder overleg met je arts. Kelp is een wier dat veel jodium bevat. Tekort aan jodium veroorzaakt struma en hypothyreoïdie. Extra jodium, dus ook kelp, is schadelijk voor schildklierpatiënten. Deze, maar ook gezonde mensen, moeten kelp beslist mijden. Bij een (beginnende) schildklieronsteking of ziekte van Hashimoto, gaat het lichaam in de tegenaanval (auto-immuunreactie) vanwege de stimulerende werking van jodium op de schildklier. De schildklierontsteking of ziekte van Hashimoto wordt zo verergerd. De jodium uit kelp kan ook hyperthyreoïdie veroozaken. Het is dus beslist geen onschuldig middel. Je krijgt voldoende jodium binnen door het eten van brood, vis, melk en eieren.
http://www.hypomaarniethappy.nl/dieeten.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, Thyrax en dergelijke middelen moet je alleen maar op doktersvoorschrift en onder medische begeleiding gebruiken. Daarom zijn deze middelen alleen op recept verkrijgbaar.
De normaalwaarden zijn mij vreemd. Misschien even navragen wat nu precies de waarden zijn. Zoals hierboven al genoemd: het gaat om de TSH en de FT4.

En om op je vraag te antwoorden. Bij een te trage schildklier kun je alleen het tekort aanvullen met levothyroxine. Levothyroxine is precies hetzelfde hormoon als de schildklier zelf maakt. Je arts zal je ongetwijfeld dit schildklierhormoon voorschrijven.