Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Na een bloedonderzoek heb ik te horen gekregen dat mijn schildklier te traag werkt en dat ik vitamine D3 tekort heb. Wat kan ik daaraan doen ?

mijn schildklierwerking heeft een waarde van 13,6 terwijl de normaalwaarden tussen 30 en 100 liggen

Weet jij het antwoord?

/2500

Dan heb je naar alle waarschijnlijkheid te horen gekregen, dat je medicatie krijgt voor je schildklier. Zo niet, dan lijkt het me verstandig contact op te nemen met je huisarts! Vitamine D tekort kan je oplossen door pilletjes in te nemen. Die kan je kopen bij de drogist, ook te verkrijgen in druppels.

Als je schildklier te traag werkt zal je wel medicijnen hebben gekregen, zo niet, dan moet je terug naar je huisarts. Een te traag werkende schildklier is alleen te behandelen met medicijnen. De getallen die je noemt zeggen niet veel. De schildklier is erg complex, er zullen ook verschillende waardes gemeten worden. Dus terug naar de arts bij wie je het bloedonderzoek gedaan hebt en vragen wat voor jou de geschikte behandeling is. Toegevoegd na 1 minuut: Over het vit D3 tekort, , vraag dit ook gelijk. Ik kan niet begrijpen dat je een uitslag van een test krijgt zonder uitleg van hoe je verder moet. Was dit een test bij een arts?

Bronnen:
Eigen ervaring

Er van uitgaand dat U reeds Uw huisarts hebt geconsulteerd is het verstandig om aan hem/haar te vragen om een verwijsbriefje - nadat U een afspraak heeft gemaakt - voor een Internist(e) ! Veel mensen onderschatten de functie van de schildklier. IK heb jaren geleden een hyperende schildklier gehad en heb deze weg dus ook gevolgd. Na het slikken van Strumazol kreeg ik na plusminus 2 jaar een volledig "ontslag " van mijn Internist in het Ziekenhuis.Tot grote opluchting,natuurlijk. Ik hoefde mij vanaf dat moment nooit meer wekelijks te laten prikken in het lab inclusief een afspraak mét deze Internist er ná !! Groet:Zoekertje

Meestal wordt hypothyreoïdie behandeld met synthetisch schildklierhormoon in tabletvorm. Het meest voorgeschreven hormoon is levothyroxine (T4). Merknamen zijn o.a. Thyrax, Euthyrox, Eltroxin. De referentiewaarden volgens de Schildklierstichting: TSH tussen 0.2 - 3.5 mU/l FT4 tussen 8 - 26 pmol/l T4 tussen 60 - 140 nmol/l T3 tussen 1.2 - 3.4 nmol/l B12 tussen 7 - 23 nmol/l De opvattingen over Vitamine D zijn momenteel aan veranderingen onderhevig. De afgelopen jaren is gestreefd naar een bloedwaarden van boven de 50 nmol/l maar veel instanties hebben die inmiddels verhoogd naar 75 nmol/l. De remedie is afhankelijk van hoeveel tekort je lichaam heeft. Bij een klein tekort is vitamine D in tabletvorm voldoende, meestal tussen de 10 en de 20 microgram (was 5 à 10) geadviseerd. Is het tekort groter dan krijg je colecalciferol drank voorgeschreven via een schema dat per arts of ziekenhuis kan verschillen. De dosering kan dan tot 40.000 IE (=1000 mcg) per dag oplopen om weer voldoende lichaamsvoorraad te stapelen.

Bronnen:
http://www.schildklier.nl

De normaalwaarden zijn mij vreemd. Misschien even navragen wat nu precies de waarden zijn. Zoals hierboven al genoemd: het gaat om de TSH en de FT4. En om op je vraag te antwoorden. Bij een te trage schildklier kun je alleen het tekort aanvullen met levothyroxine. Levothyroxine is precies hetzelfde hormoon als de schildklier zelf maakt. Je arts zal je ongetwijfeld dit schildklierhormoon voorschrijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100