Hoe ontstaat chlamydia?

Overal lees je dat chlamydia ontstaat door onveilig seksueel contact. Maar hoe is chlamydia dan ooit ontstaan?

Kreeg vandaag te horen dat ik positief ben. Kan mij er niks bij voorstellen, want de paar keer dat ik onveilige seks heb gehad, heb ik daarna gelijk een soa-test laten doen en was alles negatief. Nu ben ik al 5 jaar samen met dezelfde partner...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
6.6K

Antwoorden (3)

Chlamydia trachomatis is een sexueel overdraagbare aandoening en wordt veroorzaakt door een bacterie: Chlamydia trachomatis. De bacterie kan ontstekingen geven aan de urinebuis, endeldarm, bijballen, baarmoederhals, eileiders, buikvlies, ogen en gewrichten.

Er bestaan varianten van de Chlamydia trachomatis bacterie (L1, L2 en L3) die een ernstiger ziekteverloop geven: Lymphogranuloma Venereum (LGV). Deze varianten wordt voornamelijk bij homoseksuele mannen in NL gevonden en in ontwikkelingslanden.

Het is dus 'gewoon' een bacterie en die zijn lang voor dat er planten en dieren verschenen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je dat verwachten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"De Chlamydia trachomatis bacterie kan gevonden worden op de slijmvliezen van de geslachtsdelen, de anus, maar ook op de ogen. Op al deze plaatsen kan de bacterie ontstekingen veroorzaken." Uit mijn bron. Dat betekent dus dat omdat die bacterie daar graag zit het ook zo besmettelijk is. Je hebt ook bacteriën die eigenlijk alleen in je darmen en uitwerpselen voorkomen en zo heeft elke bacterie een voorkeur.
Uit een bacterie:Chlamydia trachomatis is een bacterie die de seksueel overdraagbare aandoening chlamydia veroorzaakt.
fremar
10 jaar geleden
Je vraag is hoe Chlamydia ooit is ontstaan. Dat is een interessante vraag. Net zoals, hoe is de griep ontstaan, de rode hond of de waterpokken. Feit is dat bacteriën en virussen ooit zijn ontstaan en allang voordat er mensen waren. Die bacterieen en virussen hebben allemaal een plek of een omstandigheid nodig waarin ze het beste groeien, ofwel waarin ze zich het beste thuis voelen. Ook kunnen ze zich aanpassen, zodat hun nakomelingen zich helemaal prettig voelen op de plaats waar ze zitten.
Dus voordat er mensen waren was er al een Chlamydia-achtige die leefde op een andere plek dan de geslachtsorganen van een mens. (want de mens was er nog niet). Niemand die het precies weet, maar misschien was die Chlamydia voor-ouder miljoenen jaren al bekend in de neus van een dinosaurus of op de geslachtsdelen van een krokodil, die toen wel bestonden. En toen kwam er de mens. De eerste Chlamydia zal zich ooit op een mens hebben gevestigd, bij toeval, en die Chlamydia voelde zich er niet echt thuis, omdat hij liever op een krokodil zat, waar hij goed kon leven. Maar ja, die Chlamydiua moest wat en overleefde. Zijn nakemelingen waren net anders dan die mens gewend en pasten zich langzaam maar steeds beter aan op het leven op een mens. En die mens ging vrijen. En die Chlamydia verhuisde toen naar en ander mens, enzovoort enzovoort. en zo ging het ook met de waterpokken en met heel veel andere bacterien en virussen die als het ware hebben geleerd zich op een mens thuis te voelen. In de wereld om ons heen, en op de palm van je hand bestaan vele miljoenen soorten bacterien en virussen waar je niet ziek van wordt omdat ze zich op een mensenhand niet kunnen uitbreiden. Op den duur kan zo,n bacterie zich toch thuis gaan voelen en op die manier een nieuwe ziekte veroorzaken.