Waarom mag je insuline niet in je aders spuiten?

Wat kan er dus gebeuren als je dat wel doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat MOET zelfs, afhankelijk van de conditie waarin de patiënt verkeert. Ik heb 4 dagen lang aan een insuline infuus gelegen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet zeggen dat het niet mag, soms is het vereist. Alleen doe je het dan niet zelf nee.

Antwoorden (4)

Insuline hoort langzaam opgenomen te worden in je bloed. Er is snelwerkende insuline die met name in de buik wordt gespoten en langzaamwerkende insuline die in de spier wordt gespoten.

Als je te diep inspuit, spuit je in de spier. Hierin liggen bloedvaatjes. De kans is groter dat men de insuline dan in het bloedvat spuit. De ingespoten insuline zal hierdoor veel sneller werken, met als mogelijk gevolg een glycemieontregeling. Dat levert allerlei acute klachten op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan daalt het glucosegehalte in je bloed zeer snel en kom je in een ernstige hypo (glycemie) , waardoor je in een coma raakt, een epileptische aanval krijgt en kunt sterven.
Bij onderhuids spuiten wordt de insuline langzaam uit het weefsel in het bloed opgenomen en dat is de bedoeling.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het spuiten van insuline moet zorgvuldig subcutaan (onderhuids) gebeuren met een combinatie tussen snel en langzaam werkend insuline , op basis van de glucosewaarde in je bloed.
Vroeger prikte men een keer daags op een gemiddeld niveau. Door de k0omst van betrouwbare glucosemeters kun je veel nauwkeuriger ingesteld worden en lijkt de insulineregeling meer op het natuurlijke systeem . Nadeel is voortdurend en je bloed controleren en 2-4 X daags spuiten.
Het is echter zo dat bij een zorgvuldig beleid de typische
suikerziekteproblemen als netvliesproblemen in je ogen en
doorbloedingsproblemen veel minder en minder erg zijn.
Ook je levensverwachting neemt enorm toe door het verfijndere beleid.
het is wat meer werk maar de inspanning wordt beloond met een gezonder leven waarbij je je lichaam beter behoed voor hypers en hypo's, een hele verbetering.
Daardoor neem6t ook de noodzaak tot amputatie en andere verminkende ingrepen af.
Dus is de kwaliteit en kwantiteit van het leven gebaat met deze aanpak.

Toegevoegd na 9 uur:
zie ook bij reacties, daar staan nuttige aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel goede vraag vind ik dit en dus een plusje van mij.

Hieronder volgt mijn antwoord:

Insuline moet worden ingespoten in het onderhuidse vet omdat het langzaam door het lichaam opgenomen moet worden.

Indien het in de aderen zou worden geinjecteerd, wordt het veel te snel door het lichaam opgenomen met als gevolg dat het bloedsuikerniveau veel te snel daalt.

Het gevolg hiervan is weer dat de dreiging een z.g. hypo, dat is een té laag suikerniveau, veel groter wordt en als gevolg daarvan de kans bewusteloos te vallen eveneens zeer toeneemt.

Met andere woorden: Het suikergehalte in het bloed moet wèl verlaagd worden door insuline...echter niet te snel omdat anders bewusteloosheid dreigt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel maar nooit onverdund en heel geleidelijk, door middel van een infuus, en meestal kortwerkende insuline.

Gebruikelijker is in het het onderhuidse bindweefsel van de buik, bovenarmen of bovenbenen. De meeste diabetici wisselen dit af om het weefsel zich te laten herstellen. Vanuit dit onderhuidse bindweefsel wordt de insuline geleidelijk afgegeven. Verder hangt het van de soort insuline af, kort- of langwerkend.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het grootste risico (al genoemd) van insuline intraveneus (in de ader) spuiten is een hypoglycemie. Dat is een levensbedreigende, veel te lage bloedsuiker, waardoor je in coma kan raken waarna je kunt overlijden.