Kun je ziek worden van naaktslakken?

Ik zat deze avond in de tuin en had een blikje bier geopend en op de grond gezet. Toen ik het biertje dronk merkte ik dat er iets in zat, want er kwam iets op mijn lippen/tong. Toen ik het laatste restje uit het blikje schonk bleek er een kleine naaktslak uit het blikje te komen. Ik vraag me af of dit gevaarlijk is vanwege (parasitaire) ziekten aangezien het diertje vrij dicht bij en misschien wel op mijn lippen of tong is geweest? Misschien werkt bier wel desinfecterend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
18.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bier is de beste manier om snel van naaktslakken af te komen. Zet een schaaltje met bier in de tuin en de slakken duiken er in drinken en verdrinken. Iedere dag herhalen en de planten worden hopelijk zo op tijd gered. Dit is niet dier-vriendelijk klopt.
Of andersom de slak voor jou niet goed zou zijn?
Er worden heel veel slakken door mensen gegeten maar of dat dezelfde zijn, geen idee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@jodokus52
De lekkere slakken zijn wijngaardslakken en dat zijn grote huisjes-slakken. Ik Europese landen zoals o.a. Tsjechië en Frankrijk lopen mensen na een regenbui onder de bomen slakken te rapen als heerlijk voorgerecht voor het diner. Lekker met knoflookboter.

Antwoorden (3)

In veel landen eet men slakken, gekookt of gebakken.
In China zelfs rauw, met een pittig sausje.
Dus ik zou me daar absoluut geen zorgen over maken.
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Ja in China neemt men het betreft voedsel niet zo nauw, dat hebben we ondertussen al gemerkt.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
dat land. china. eeten alles wat er beweegt
‘Eet jij die slak op?’ Dronken geintje kost Sam na negen jaar het leven

Een geintje tijdens een avondje met vrienden in 2010 is de Australische Sam Ballard, jaren na dato, fataal geworden. Toen een slak het tuinfeestje binnenkroop, daagden zijn vrienden hem uit. ,,Zou je hem durven opeten?’’, klonk het. Sam nam de uitdaging aan, met verstrekkende gevolgen.

https://www.ad.nl/buitenland/eet-jij-die-slak-op-dronken-geintje-kost-sam-na-negen-jaar-het-leven~a3947507/

Maar dit is Australië. Van Nederlandse slakken weet ik het niet zeker, maar het feit da er niet wijd en zijd voor gewaarschuwd wordt, zoals b.v. voor een tekenbeet, doet vermoeden dat het wel meevalt.
Naaktslakken kunnen gegeten worden, maar ze schijnen erg vies te zijn. Je moet slakken in elk geval nooit rauw eten, want er kunnen gevaarlijke parasieten in zitten.Ook al is een slak zelf niet giftig, wat op zijn menu staat kan voor ons wél giftig zijn.

Jij hebt echter geen slak opgegeten, maar er heel misschien even aan "geproefd". Dat maakt het in feite onmogelijk om er ook maar iets van te kunnen merken als die slak eventueel voor de mens giftige planten geconsumeerd heeft.

Dus nee, daar kun jij niet ziek door worden.
Amadea