Mijn haar groeit na 1,5 jaar niet goed na de chemo(kijk op mijn hoofdhuid)Wat te doen?

Heb n.l. borstkanker gehad en mijn haar (wat ik dan heb)voelt als babyhaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.9K

Antwoorden (3)

Allereerst hoop ik dat je verder goed herstelt bent.

De chemo hakt zoals je weet in op snel delende/groeiende cellen, o.a. tumoren, wangslijmvlies en haarzakjes.

Afhankelijk van welk traject je achter de kiezen hebt, welke chemo, hoevaak etc zou een huisarts of internist je wel meer kunnen vertellen, over hoe normaal en hoe lang het gaat duren voordat je een goede bos haar zult hebben.

Tot die tijd ben ik bang, dat je moet wachten tot het natuurlijke proces weer op gang komt. Denk dat poetslap middelen weinig effect zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar dat teruggroeit na chemo ziet er aanvankelijk vaak anders uit. De kleur kan anders zijn dan voorheen (vaak donkerder), maar ook de structuur kan verschillen. Wie voor de chemo stijl haar had, krijgt soms krullen, of omgekeerd. Soms is dat maar tijdelijk en krijg je na een paar maanden tot een jaar je ‘eigen’ haar weer terug. Soms zijn die veranderingen blijvend. Haargroei na chemo wordt door iedereen anders ervaren. Sommigen vinden hun nieuwe haar dikker en stugger, anderen vinden het net slapper en fijner. Ook andere factoren kunnen een invloed hebben op de textuur van je haar, zoals bijvoorbeeld hormoontherapie bij de behandeling van borstkanker.
Na mijn chemo (cisplatine) is mijn haarstructuur ook veranderd,(fijner) en ik blijf mijn hoofdhuid ook teveel zien naar mijn zin in de middenscheiding. Gebruik liefst geen te warme lucht van de fohn,was het met een zachte shampoo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet niet dat ook tal van andere factoren je haargroei bepalen. Dunner of doffer haar kan ook een gevolg zijn van hormonale veranderingen tijdens de menopauze, van een tekort aan bepaalde essentiële stoffen enz.
Praat erover met je arts! Hij of zij kan je, indien nodig, doorverwijzen naar een specialist die je gericht kan helpen.

Hier nog wat meer informatie over haargroei na chemo:
http://www.rosettelavedette.com/nl/nieuws/haargroei-na-chemo/

Misschien kunnen ook nog wat natuurlijke middelen een klein beetje helpen op de haargroei wat te stimuleren zoals wat extra vitamine B en hoofdhuidmassage voor een betere doorbloeding van de hoofdhuid:
http://www.leerwiki.nl/Hoe_kan_je_je_haar_sneller_laten_groeien.
Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Toegevoegd na 37 minuten:
Uiteraard zal gezonde voeding ook bijdragen aan mooier haar: Véél verse groente en fruit, volkoren granen enz. en zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen.