Is er sprake van erfelijkheid bij blaaskanker?

Mijn vader is 13 jaar geleden overleden aan spierinvasieve blaaskanker. Mijn moeder kreeg drie jaar later de diagnose niet-spierinvasieve blaaskanker. Zij is inmiddels meerdere keren geopereerd (en leeft nog steeds) Bij de huisarts heb ik gevraagd hoe het staat met de erfelijkheid. Hij vroeg enkel aan mij of ik rookte, maar dit is niet het geval. Nu weet ik niet in hoeverre het "meeroken" als kind een rol speelt in dit geheel (mijn ouders waren allebei echte kettingrokers) dus ik leefde als kind in een flink doorrookte omgeving. Mijn huisarts kan dit niet voldoende onderbouwen. Ik wil dit graag weten, want ik maak me inmiddels zorgen. Ik ben 50 jaar en kamp met overmatig veel plassen en ongewild urineverlies.
p.s. Mijn vader was 56 toen bij hem de diagnose blaaskanker werd gesteld

5 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Antwoorden (3)

Kanker zelf is niet erfelijk, de aanleg voor kanker wel. Iemand met een erfelijke aanleg voor kanker loopt meer risico op het krijgen van een bepaalde soort kanker.

Dat iemand een erfelijke aanleg heeft voor het krijgen van blaaskanker komt zelden voor.

Is er in uw familie bij 2 familieleden in de eerste lijn (vader, moeder, broer of zus) blaaskanker vastgesteld, dan kan het gaan om een erfelijke aanleg voor blaaskanker. Bespreek dat met uw arts. Deze kan u adviseren over erfelijkheidsonderzoek.
fremar
5 jaar geleden
De voornaamste oorzaak van blaaskanker is roken; erfelijke oorzaken zijn wel gesuggereerd maar lijken niet veel bij te dragen -als er een belangrijke erfelijke oorzaak zou zijn, was die waarschijnlijk wel bekend.
Veel plassen/urineverlies is geen specifieke symptoom voor blaaskanker; het belangrijkste symptoom is bloed in de urine.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
- lees Bepaalde vormen van blaaskanker hebben genetische oorzaken. De erfelijke vorm duikt vooral op in combinatie met darmtumoren (syndroom van Lynch). Er bestaat mogelijk ook een zeldzame vorm van erfelijke blaaskanker die al dan niet iets heeft te maken met tumoren in de nieren of urineleiders.
https://www.kanker.be/alles-over-kanker/alle-types-kanker/blaaskanker/oorzaken Als je je afvraagt of jouw ziekte misschien erfelijk of beroepsgebonden is, aarzel niet om hierover met je dokter te spreken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212 het syndroom van Lynch, is inderdaad een erfelijk syndroom met afschuwelijke gevolgen. Ik ken drie zusjes die alle drie hierdoor kanker hebben gekregen op zeer jonge leeftijd. Q1 is al gestorven. De andere 2 zijn nog steeds vechtende. Zij zijn veertigers. Het overleden zusje was een dertiger.
https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/lynch-syndroom
Dit staat inderdaad ook nog eens los van een ander gendefect dat blaaskanker kan vormen.
Zeer goede aanvulling ronron1212
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212 Je reactie is in mijn ogen ongegrond. Je geeft een min en lijkt te zeggen dat tinus iets onjuist zegt. Echter zegt hij net als jouw bron (en zijn bron) dat roken de grootste oorzaak is en genetisch defect hoewel mogelijk een bijzonder kleine kans heeft een oorzaak te zijn. Ik snap dus niks van je min.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De tweede min is trouwens niet van mij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat ik Ronron wel begrijp.
Tinus zegt dat erfelijke oorzaken wel gesuggereerd zijn. Erfelijke oorzaken zijn niet alleen gesuggereerd, er zijn aangetoonde gendefecten die van invloed zijn op het vormen van blaaskanker. Deze is ook echt bekend. Kan aangetoond worden met genetisch onderzoek.
Deze vorm komt echter heel weinig voor.
Ronron duidt ook op het syndroom van Lynch. Is ook genetisch bepaald en kan eigenlijk aan alle organen in de onderbuik kanker veroorzaken.
Bloed in de urine is 1 van de symptomen. Maar niet het enige en ook niet het meest voorkomende symptoom. Kan ook gewoon blaasontsteking zijn. Is ook de grootste oorzaak van bloed in de urine.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is dan het meest voorkomende symptoom van blaaskanker? "Kan ook gewoon blaasontsteking zijn. Is ook de grootste oorzaak van bloed in de urine."
Dat is vreemd discussiëren, tinus probeert niet te zeggen dat bloed in de urine waarschijnlijk duidt op blaaskanker. Deze site lijkt ook te zeggen dat het bloed in urine is (althans het staat als eerste).
https://encyclopedie.medicinfo.nl/blaaskanker
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het eerste deel van mijn reactie is gericht op Ronron.
Mijn tweede deel gaat over het laatste deel van tinus' antwoord.
Vaak merk je helemaal niks (zoals meestal met het begin van kanker). Vaak wordt het bij 'toeval' ontdekt door een routineonderzoek.
Klachten: (niet in volgorde van voorkomen): aandrang tot plassen, pijn bij plassen, niet goed kunnen doorplassen, vergrote nier door afknellen doorgang naar blaas, bloed verlies....
Veel plassen wat mevrouw zegt, kan dus wel een punt zijn. Kun je niet zomaar wegvegen.
LeonardN
5 jaar geleden
Bedoel je nu te zeggen dat "geen symptomen" het nr1 symptoom is en daarom dus niet bloed in de urine? En inderdaad (min nu ook voor tinus1969) vaker plassen is weldegelijk een specifiek symptoom voor blaaskanker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, dat zeg ik niet.
Ik zeg: je hoeft niet altijd lichamelijke klachten te hebben om blaaskanker te ontdekken.
En ik geef voorkomende symptomen (maar er zullen er vast nog meer zijn).
Er zijn ook mensen die blaaskanker in een ver stadium hebben. Zij vallen dan bijvoorbeeld snel extreem af of zijn extreem moe. Bij onderzoek ontdekken ze dan in het bloed verhoogde waardes, terwijl ze de primaat in de blaas nog niet gevonden hebben.
ronron1212
5 jaar geleden
Veel plassen kan ook wijzen op een vergrote prostaat
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik snap de discussie/commentaar ook niet zo. Voor wat betreft de hoofdvraag: Erfelijke oorzaken van blaaskanker bestaan maar zijn zeldzaam; de hoofdschuldige is roken. LInk is duidelijk in dit opzicht. Voor wat betreft de angst/zorg van @TineB: die kunnen wij niet oplossen en moet ze met haar arts bespreken. Maar haar klachten zijn aspecifiek en het belangrijkste symptoom van blaaskanker heeft ze niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Het enige echt terechte punt lijkt me:
"Veel plassen/urineverlies is geen specifieke symptoom voor blaaskanker"
Waar de gegeven bron aangeeft dat dat weldegelijk het geval is. Symptomen blaaskanker
De meest voorkomende symptomen van een blaastumor zijn:
-Bloed in de urine (hematurie). Dit bloedverlies kan heel gering zijn
-Pijn bij het plassen.
-Vaker moeten plassen.<<<
-Regelmatige blaasontstekingen. De woordkeuze "erfelijke oorzaken zijn wel gesuggereerd" vind ik ook ietwat verwarrend, maar niet de reactie rechtvaardigend van ronron1212, immers je ontkent het niet. "Erfelijke oorzaken van blaaskanker bestaan maar zijn zeldzaam."
Ik nam ook aan dat je dat bedoelde. Maar door te zeggen dat ze gesuggereerd zijn lijk je te zeggen dat het enkel een hypothese is. De grap is, denk ik, dat als je je antwoord anders zou formuleren, jij niet veel anders zou zeggen voor je eigen idee, maar anderen het beter zouden kunnen begrijpen.
Jouw zorgen, angst begrijp ik volkomen. Ik vind dat jouw huisarts hier ook iets mee moet doen.

De dokter vroeg of jij rookte. Deze vraag is heel begrijpelijk, omdat actief roken ongeveer 40% van de oorzaken van blaaskanker is. Ik zou me niet meer zorgen maken om het meeroken, omdat het stoppen met roken na 4 jaar, al een zeer grote daling in het risico laat zien.
Wat betreft de erfelijkheid. Elke vorm van kanker heeft zelden te maken met een gendefect. Zelfs de kans op borstkanker heeft maar 5% tot 10% te maken met een gendefect.
Bij blaaskanker schijnt dit nog kleiner te zijn.
Alleen hebben zowel jouw vader als moeder blaaskanker gekregen. Natuurlijk hadden/hebben zij een andere leefstijl. Maar indien 1 of 2 ouders blaaskanker hadden/hebben kan het de kans voor jou licht verhogen.
Oorzaken die blaaskanker veroorzaken zijn bijvoorbeeld ook: chemische stoffen, bestralingen, syndroom van Lynch etc.
Lees eens bladzijde 7,8 en 9 van de link om meer duidelijkheid te krijgen.

De klachten die jij omschrijft, kunnen ook een hele andere oorzaak hebben.
Veel vrouwen krijgen na een bevalling of na de overgang blaasklachten. De controle over de blaasspier wordt minder. Veel plassen, ook 's nachts, plas niet kunnen ophouden, in de broek plassen met lachen of niezen. Allemaal veel gehoorde klachten.

Maar, dit neemt niet weg dat je je zorgen maakt, bang bent......
Hieraan moet wel iets gebeuren.
Wat kan een huisarts hiermee doen?
Natuurlijk kun je je laten verwijzen naar de uroloog en de situatie bespreken. Misschien stelt het jou gerust om bijvoorbeeld 1 keer per jaar op controle te gaan.
Genetisch onderzoek. Ik weet bijna zeker dat je hier recht op hebt. Je weet dan in ieder geval of er een gendefect in de familie voorkomt. Je hoeft je dan nooit meer zorgen te maken, indien er geen defect uitkomt.
Psychologische hulp. Ik vind dat niet vreemd in dit geval. Het lichaam van jouw ouders heeft jouw beide ouders in de steek gelaten. In het bijzonder de blaas. Jij als nakomeling krijgt dan logisch de gedachte: dan zal dat bij mij ook wel zo zijn. Alle signalen van de blaas, komen flink binnen. Je moet hier mee leren omgaan.

Heel veel succes en doe er iets mee, zodat je rust krijgt.
https://www.esmo.org/content/download/6588/114925/file/NL-Blaaskanker-Gids-voor-Patienten.pdf
Toegevoegd op 02 maart 2019 19:35: tekst