ik heb een lever van 152mm is dit te groot?

ik vraag me af wat een normale maat is van een lever ik woon in frankrijk maar snap me arts niet echt. ik weet alleen dat ze aangeven dat me lever te groot is en me bloed onderzoek is helemaal goed ook me boed druk en hartslag en zuurstof in het bloed zijn helemaal top
klopt het dan dat een lever van 12mm te groot is? en wat kan dat zijn ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet zijn 152 mm

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
18.1K

Antwoorden (2)

De grootte van de lever is variabel, en hangt ook van je eigen grootte en lichaamsbouw af. De zgn. spanwijdte van een normale lever is ongeveer 15 cm, en daar zit jouw lever dus maar een beetje boven. Leververgroting kan verschillende oorzaken hebben (alcoholgebruik, te hoog lichaamsgewicht); komt er geen vervolgonderzoek voor de vergrote lever, of was het slechts een constatering van de arts, zonder verder (behandel)plan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Tacuma,
Ik had twee weken geleden vreemde klachten het voelde of iik moest bevallen en veel druk op mijn blaas, en wat bloedspoortjes in mijn urine ook heb ik al langere tijd van maag klachten( maagzuur) naar aanleiding daarvan hebben ze dit onderzoek gedaan, want ik heb geen baarmoeder dus zwanger is geen optie, toen ik vorige week ging zitten was het of me vliezenbraken en verloren slijm en een beetje bloed wat het geweest is weten ze niet ze denken nu iets van een cyste maar is niet te achterhalen zeggen ze. De meeste klachten zijn nu weg wel heb ik nog last van een opgezeten buik. Helaas duurd het nog tot 3 oktober voor ik bij mijn arts te recht kan en wat deze arts zei verstond ik niet goed, ik weet alleen dat de lever te groot zou zijn. De mild was normaal die is 121 mm en staat er behalve een discretie hepatosplenomegalie ( ik weet niet wat het is)
maar hij bleef maar over die lever en dat maakte me best bang ik ben 1 meter 68 en weeg 72 kilo ik drink wel maar niet veel en alleen wijn (Frankrijk hè)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hepatosplenomegalie betekent dat zowel de lever als de milt vergroot zijn. De gebruikte term klopt niet als de milt wel
normaal van grootte was. Via internet zijn heel veel oorzaken te vinden voor een vergrote lever, maar ik zou je aanraden daar niet op te gaan zoeken, omdat je jezelf er alleen maar meer mee van streek maakt; vooral als je bloedwaarden ook goed zijn, vallen er al veel (nare) oorzaken af. Vervelend dat je tot 3 oktober moet wachten. Is het niet mogelijk via een assistente van de betreffende arts wat meer te weten te komen? Laat iemand meeluisteren als je door de taalbarrière niet alles kan volgen, en neem sowieso ook iemand mee als je weer naar die arts gaat. Sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je bericht ik heb het voor elkaar gekregen dat ik een Engelstalige arts heb de 3de ik heb nu ook de laatste uitslagen binnen van het bloed en urine ook deze zijn helemaal goed dus we zullen zien wat ze zeggen. Weet u eigenlijk of het een normale maat is voor een mild 121 mm ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je een arts krijgt waarmee de taalbarrière minder groot is. Misschien gaan ze inderdaad uit van gemiddelde Franse normen, en de gemiddelde Française is sowieso al kleiner dan de gemiddelde Nederlandse of Belgische vrouw. De normale maat van een milt is 125 mm, dus jouw milt is dus zelfs iets kleiner.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Milt Ik hoop dat je a.s. woensdag gerustgesteld zal worden door de arts! Nogmaals sterkte ermee!
Ik heb zelf een vergrootte lever gehad, maar die was 20cm. ik weet ook niet hoe groot je bent, als je rond de 1,73 bent (zoals ik) is 152mm niet te groot. alleen een klein beetje misschien, maar niet dat het ernstig is.

Ik zou wel proberen de oorzaak te vinden van je (misschien) vergrootte lever. (veel alcohol drinken of bepaalde medicatie kan hiertoe leiden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord ik drink vrijwel niet en slik ook geen medicijnen verder kunnen ze niets vinden. Dus ik wacht even af waar ze 3 oktober mee komen ik ben wel groter dan de gemiddelde Fransman en ook iets zwaarder dus ja dat kan het ook zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, door ervaring weet ik ook hoe overdreven artsen in frankrijk kunnen reageren haha. In ieder geval heel veel succes 3 oktober. Ik hoop dat het niks ernstigs is.