Wanneer spreekt men van; onderkoeling, verlaging?, normale temperatuur, verhoging en koorts? tussen de hoeveel graan Celsius is wat?

Wanneer is/heeft iemand:

onderkoeld?
verlaging?
gezonde temperatuur?
koorts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
10K

Antwoorden (2)

De mens heeft een normale lichaamstemperatuur die ligt tussen 36 en 37 graden Celsius.

Tot en met 38°C spreekt men van verhoging en zodra de temperatuur boven de 38°C stijgt, spreekt men van koorts.

Een lage lichaamstemperatuur wordt ook wel hypothermie genoemd. Bij een milde vorm van hypothermie ligt deze tussen 35 en 36,7 graden.

Onderkoeling begint als de lichaamstemperatuur zakt tot onder de 35 °C. Als de lichaamstemperatuur onder de 32 °C zakt, wordt de situatie kritiek en kan uiteindelijk dodelijk verlopen. Lichaamstemperaturen onder de 27 °C zijn zonder medisch ingrijpen bijna altijd dodelijk, hoewel er gevallen bekend zijn waarbij een lichaamstemperatuur van 14 °C werd overleefd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De normale lichaamstemperatuur van de mens ligt tussen de 36 en de 37,5 graden C.
De lichaamstemperatuur van de gezonde mens bedraagt 37 graden, met een normale spreiding van 36 en37,5 graden in rusttoestand. De laagste kerntemperatuur wordt omstreeks 4 uur 's morgens gemeten, de hoogste zo tegen de avond.
Een temperatuur van 37,5 graden tot 38 graden heet verhoging.
Medisch gezien heet het pas koorts vanaf 38,5 graden C.
Als deze hoger is dan 40 graden C. kan koorts de hersenen en andere organen in de war sturen en beschadigen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de koorts boven de 42 graden uitstijgt komt iemand meestal te overlijden.
Van onderkoeling is sprake wanneer de kerntemperatuur zo ver daalt dat bewusteloosheid optreedt. Als deze onder de 30 graden zakt treedt een hartstilstand op.