Kan je dood gaan aan diabetes?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
4.4K
Amadea
5 jaar geleden
Ja. Als een diabeet zich niet aan de leefregels houdt zal hij of zij eerder sterven dan een persoon zonder diabetes.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja In de VS waar ziektekosten niet zo goed geregeld zijn als hier schijnt dit nogal een probleem te zijn doordat mensen niet altijd aan insuline kunnen komen (vanwege de kosten).
https://www.google.nl/search?client=opera&q=man+dies+from+diabetes&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Als de ziekte nog onontdekt is kan het ook voor onnodige sterfgevallen zorgen:
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/21261/peter-13-overleed-aan-diabetes-zijn-dood-was-niet-nodig

Antwoorden (2)

Het aantal mensen dat direct sterft aan veel te hoge bloedsuikerspiegels is heel klein. Deze zeldzame verwikkeling van diabetes kan in extreme omstandigheden voorkomen, bijvoorbeeld wanneer iemand met diabetes zijn medicatie niet innam en lang niet kon drinken.
Tot slot dragen alle vormen van diabetes, maar vooral type 2, bij tot een verhoogd cardiovasculair risico en hebben mensen met diabetes een verhoogd risico op hartinfarcten, CVAs en aantasting van de grote bloedvaten van buik en benen.

Dit is een zeer somber verhaal, maar dat hoeft het niet te zijn, want we weten nu dat goede bloedsuikercontrole en dus vroegtijdige opsporing met start van goede diabetesbehandeling deze verwikkelingen voorkomt.
fremar
5 jaar geleden
Ja, dat kan.

Diabetes is een van de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland. Het kan iedereen overkomen. Diabetes zorgt voor veel andere problemen in het lichaam, complicaties; 10-43% mensen met diabetes krijgt hart- en vaatziekten.
Naast het aantal Nederlanders met de officiële diagnose diabetes, heeft ook een flink aantal mensen diabetes zonder het te weten.
-----

Echter voordat het zo ver is, kunnen delen van je lichaam afsterven. Hierdoor moet bv een (deel van een) voet of been geamputeerd worden, waardoor het leven van een diabeet dramatisch veranderen kan. Van patiënt met medicatie kan je zo in een rolstoel terecht komen.

-----
Regelmatig de pedicure met diabetes aantekening bezoeken. Deze onderhoudt de voet en nagels en heeft goed zicht op eventuele wondjes of zweren die kunnen uitgroeien tot een groot probleem. E.e.a. komt omdat iemand met diabetes minder of geen gevoel in de voet krijgt/heeft of minder zicht erop.

Bij een eenvoudig wondje aan de voet is een simpel vaatonderzoek voldoende om vast te stellen wat het probleem is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-min Nergens uit dit antwoord of de bronnen blijkt dat je dood kan gaan van diabetes. Ik ga er ook vanuit dat het kan, maar dit antwoord maakt dat nergens duidelijker.