Waarom en hoe krijg je spierpijn als je besmet bent met een virus?

Bij een virusinfectie zoals flinke verkoudheid of griep kan je veel last krijgen van spierpijn. Ik wil graag weten wat het biochemische proces hierachter is en welke stoffen erbij betrokken zijn. Links naar Engelstalige biochemische artikelen vind ik ook prima, maar maak wel een samenvatting in je antwoord zodat ook niet Engels sprekende GV-ers wat aan het antwoord kunnen hebben.

In een eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/spierpijn-pijn-tanden-griep-ontstaan.121320 lees ik dat Luc Gelinck beweert dat signaalstoffen zich gaan ophopen in spiercellen en zorgen voor zwellingen. Hij vergelijkt het met het ophopen van melkzuur. Die vergelijking gaat een beetje mank en ik vraag me ook af of dit ook werkelijk zo is. Melkzuur is een afbraakproduct van de stofwisseling in de spieren. Het zuur verkrampt de spier. Een signaalstof die ophoopt in de spieren. Waarom dan daar en waarom zou hierdoor een zwelling optreden? Is dit dan een ontstekingsreactie?

Bron Luc Gelinck: http://www.degrotegriepmeting.nl/?thisarticle=331

Ik wil met mijn vraag geen discussie aangaan over het antwoord van dhr. Gelinck (dat vast in een bepaalde context is geplaatst), maar ben juist benieuwd naar onderzoeken naar de mechanismen achter het krijgen van spierpijn bij virale infectieziektes op een andere plaats (dus infectie in het neusslijmvlies geeft pijn in de beenspieren).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
9.4K

Het beste antwoord

Ik las dit op een pagina ( bron)
Spierpijn van griep hebben we, net als koorts en hoofdpijn, te danken aan ons eigen afweersysteem. Onze witte bloedcellen gaan signaalstoffen door het lichaam sturen om andere witte bloedcellen voor de indringer te waarschuwen. Van deze boodschapperstoffen, interleukinen genaamd, zijn een paar dagen na de infectie grote hoeveelheden aanwezig. Deze stoffen kunnen zich ophopen in spiercellen, activeren hierin de pijnreceptoren en zorgen zo voor een vage, niet duidelijk lokaliseerbare spierpijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dus interleukinen gaan een reactie aan met pijnreceptoren. Dat is al een ander antwoord dan op de eerdere vraag. Maar ik ben wel benieuwd hoe en waarom de pijn receptoren dan geprikkeld worden.

Andere antwoorden (1)

Als je een virus hebt krijg je koorts. Koorts verhoogt de verbranding in je spieren. Door die verhoging van de verbranding is er meer gebrek aan glucose etc, maar omdat je ziek bent eet je minder en dat kan pijn geven aan je spieren, vooral bij de spieren die het grootst zijn, zoals je armen, benen, etc, daar heb je namelijk sterke spieren en die verbruiken zowiezo al veel glucose, en als je nog eens door koorts meer glucose gaat verbruiken en je juist minder eet omdat je ziek bent krijg je daar pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je koorts hebt neemt de lichaamstemperatuur wel toe, maar niet persé de verbranding in de grote spieren. Het is zeker niet de reden dat je spierpijn hebt tijdens een virusontsteking. Dat geloof ik niet. Je geeft aan dat je spierpijn krijgt omdat je niet genoeg suiker binnen krijgt. Maar je krijgt ook spierpijn als je koorts hebt en wel eet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan eet je gewoonweg niet voldoende.
Iets geloven maakt het nog niet fout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je afvalt dan eet je ook te weinig. Dan krijg je ook geen spierpijn. Laat ik het wat sterker zeggen: Je antwoord is onzin, ik weet best hoe de glucose stofwisseling werkt. Ik ben trouwens - zoals aangegeven - vooral benieuwd naar de moleculaire interactie tussen signaalstoffen en receptoren. Via het antwoord van Mokummer kom ik op interleukines en als ik daarop google dan worden die gemaakt door witte bloedcellen. Dit zijn signaalstoffen die het verdedigingsmechanisme in gang zetten en die kennelijk reageren op NOCI receptoren in de spieren. Deze receptor moet normaal gesproken een signaal afgeven als je spier gescheurd is en je hierdoor spierpijn krijgt. Ik vraag me dan wel af of dit voor ale interleukinen geldt of voor specifieke en hoe dit mechanisme werkt (en waarom.