waar komt schurft vandaan en hoe moet het behandeld worden ?

een kleuter in de klas zou ermee besmet zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.4K

Het beste antwoord

Schurft is een sterk jeukende huidafwijking die wordt veroorzaakt door een kleine mijt, Sarcoptes scabiei. Deze mijt leeft in het oppervlakkige deel van de huid en graaft daar kleine gangetjes. De jeuk wordt veroorzaakt door een reactie van het lichaam tegen de mijt en haar eieren.Hoe kom je eraf?
Er zijn verschillende anti-schurft crèmes die op voorschrift van een arts verkrijgbaar zijn bij de apotheek. Dit zijn:

benzylbenzoaat smeersel
permetrine crème
(lindaan smeersel, dit middel is echter sinds 1 januari 2008 in Europa verboden)
tegenwoordig is het mogelijk schurft te behandelen met tabletten ivermectine. Door de meeste dermatologen wordt deze behandeling gereserveerd voor die gevallen waarbij de zalf onvoldoende werkt.

Er zijn een aantal belangrijke regels om de behandeling succesvol te laten verlopen:
om herbesmetting te voorkomen moeten alle huisgenoten van een schurftdrager worden meebehandeld met de crème.
de huid moet zorgvuldig worden ingesmeerd volgens het voorschrift.
extra aandacht moet besteed worden aan de nagels: door krabben kunnen mijten of eieren onder de nagels gekomen zijn. De crème moet daarom met een zacht borsteltje ook onder de rand van de nagel worden gebracht.
De kleding, het beddegoed en evt. knuffeldieren dienen zo mogelijk gewassen te worden. Kleding die niet gewassen kan worden moet langdurig in de buitenlucht gehangen worden (tenminste 24 uur).
Voor kleine kinderen en zwangeren gelden speciale regels. Zo wordt lindaan nooit voorgeschreven aan zwangeren en kleine kinderen vanwege mogelijke ernstige bijwerkingen (lees voor het gebruik altijd goed de bijsluiter van het geneesmiddel !).
Tegenwoordig is het ook mogelijk om de scabiës te bestrijden met tabletten. Ivermectine is effectief in een éénmalige dosis. Het middel wordt alleen voorgeschreven als de besmetting met schurft ook daadwerkelijk door microscopisch is aangetoond. Ivermectine wordt vooralsnog niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Schurft is een mijt dit zich onder de huid graaft en daar eitjes legt en zich vermenigvuldigd. Dit veroorzaakt erge jeuk en huidafwijkingen.
Behandeling is met zalf of tabletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt, een heel klein inimini spinachtig diertje. Het graaft kleine tunneltjes in de huid, die daardoor geïrriteerd raakt.
Het is een huidziekte, die bij zwerf- en zwaarverwaarloosde dieren aan te treffen is : de huid verliest de vacht, en wordt ribbelig.
Bij een hond of kat is het met speciale shampo en crème te behandelen, dus ik neem aan, dat dit kindje ook zo aangepakt gaat worden.

Het is minder besmettelijk dan haarmijt, maar natuurlijk moet je wel goed oppassen, en de voor ons normale hygienemaatregelen nemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe kom ik nou bij 'haarmijt'? Ik bedoel hoofdluis - sorry!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je eraan?

De schurftmijt wordt alleen overgedragen na intensief contact tussen mensen. Alleen de hand schudden van een schurftdrager bijvoorbeeld, is onvoldoende om de mijt op te lopen. Soms vindt besmetting plaats door te slapen in bedden met ongewassen beddengoed waarin eerder een met schurft besmet persoon heeft gelegen. Schurft heeft verder niets te maken met een slechte hygiene.
Er kan soms een periode van enkele weken liggen tussen de besmetting en het ontwikkelen van de eerste klachten.

Hoe kom je eraf?

Er zijn verschillende anti-schurft crèmes die op voorschrift van een arts verkrijgbaar zijn bij de apotheek. Dit zijn:

benzylbenzoaat smeersel
permetrine crème
(lindaan smeersel, dit middel is echter sinds 1 januari 2008 in Europa verboden)
tegenwoordig is het mogelijk schurft te behandelen met tabletten ivermectine. Door de meeste dermatologen wordt deze behandeling gereserveerd voor die gevallen waarbij de zalf onvoldoende werkt.

Er zijn een aantal belangrijke regels om de behandeling succesvol te laten verlopen:
om herbesmetting te voorkomen moeten alle huisgenoten van een schurftdrager worden meebehandeld met de crème.
de huid moet zorgvuldig worden ingesmeerd volgens het voorschrift.
extra aandacht moet besteed worden aan de nagels: door krabben kunnen mijten of eieren onder de nagels gekomen zijn. De crème moet daarom met een zacht borsteltje ook onder de rand van de nagel worden gebracht.
De kleding, het beddegoed en evt. knuffeldieren dienen zo mogelijk gewassen te worden. Kleding die niet gewassen kan worden moet langdurig in de buitenlucht gehangen worden (tenminste 24 uur).
Voor kleine kinderen en zwangeren gelden speciale regels. Zo wordt lindaan nooit voorgeschreven aan zwangeren en kleine kinderen vanwege mogelijke ernstige bijwerkingen (lees voor het gebruik altijd goed de bijsluiter van het geneesmiddel !).
Tegenwoordig is het ook mogelijk om de scabiës te bestrijden met tabletten. Ivermectine is effectief in een éénmalige dosis. Het middel wordt alleen voorgeschreven als de besmetting met schurft ook daadwerkelijk door microscopisch is aangetoond. Ivermectine wordt vooralsnog niet vergoed.