Kan iemand met ASS en een verstandelijke handicap leren om complexe handelingen uit te voeren?

Ik heb PDD-NOS en een verstandelijke handicap (mijn totale IQ ligt rond de 69). Mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) zijn vaak ook dyspractisch, hebben moeite om bepaalde handelingen uit te voeren. Dat heb ik ook. Kan iemand tips geven om hier beter mee om te gaan? Bij voorbaat heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Voor veel mensen met autisme is het prima mogelijk om complexe handelingen uit te voeren. Het duurt misschien wel wat langer voordat je de complexe handeling helemaal goed uit kunt voeren, maar als je het dan kunt, doe je het nauwkeurig en met aandacht.

Je schrijft zelf al dat je totale IQ op 69 ligt. Ik weet van veel ouders van autisten, dat het IQ vaak moeilijk te meten is, omdat je bijvoorbeeld een laag verwerkingstempo kunt hebben, of een weerstand tegen de manier van testen, of veel te veel naar de details gaat kijken in plaats van naar het overall-plaatje in de testen. Is dat bij jou ook aan de hand?

Of heb je wel een heel duidelijk beeld van welk deel van de IQ-test je goed maakt, en welk deel slecht?

Vaak wordt er dan gesproken van een Verbaal-Performaalkloof. Je scoort bijvoorbeeld gemiddeld of bovengemiddeld op alles wat met 'verbaal' te maken heeft (de manier waarop je jezelf uitdrukt) en ondergemiddeld op alles wat met 'performaal' (uitvoerende taken) te maken heeft. Dit kan grote invloed hebben op wat geschikt werk voor jou zou kunnen zijn. Dus je zou eens uit kunnen (laten) zoeken waar je wel goed in bent, en wat jouw echte interesse en talent is. Er zijn bureaus die zich gespecialiseerd hebben in beroepskeuzetesten voor mensen met autisme. Persoonlijk hebben wij goede ervaring met Spectrum Brabant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Stippel,
Ja, ik weet ook dat het IQ bij ASS-patiënten moeilijk te testen is. Ik had op school ook heel veel last van onderpresteren door mijn PDD-NOS en mijn IQ-verschil. Verbaal ben ik namelijk veel sterker dan performaal (hier zit ca. 38 punten IQ-verschil tussen)! Verder is aangegeven dat concreet denken één van mijn sterkere kanten is, en dat ik in abstract denken heel slecht ben.

Andere antwoorden (2)

Ga uit van wat je wél kan en niet van wat je niet kan.
Dit geldt eigenlijk voor iedereen.
Dat wel niet zegen dat je nooit iets nieuws moet proberen, juist wel want misschien kan je wel meer dan je denkt en kan je het niet en lukt het ook niet na veel oefening, jammer dan weer wat anders proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, maar heeft u misschien tips hoe iemand met ASS bepaalde dingen moet uitvoeren? Het probleem bij mensen met autisme is kort gezegd dat ze alles in losse deeltjes waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je 'moet' doen wat je kan (ik heb altijd wat moeite met het woord moeten), proberen, oefenen net als ieder ander ook zonder ASS.
Zonder uitleg over wàt je wil leren en zonder jou te kennen is hier geen slecifiek antwoord op te geven. Ik ken mensen met autisme die een computer in elkaar kunnen zetten maar moeite hebben met eten koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zo ken ik ook mensen die.lekker koken maar een computer in elkaar zetten absoluut niet kunnen en die hebben geen ASS. Dat ben ik namelijk zelf.....
Misschien een vast stappen plan maken. Dit onthouden jullie super!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, da's een goeie, en dat doe ik al.