Mijn vriend heeft depressie, hoe kan ik hem het beste helpen?

Sinds ongeveer een half jaar weet ik dat mijn vriend depressie heeft, ik vraag me af hoe ik hem het best kan helpen. ik heb al veel sites gelezen. maar ik ben vooral opzoek naar wat ik kan antwoorden als hij zijn problemen/gedachten tegen mij verteld, ik kan me namelijk niet verplaatsen in hoe hij denkt en weet dan niet wat ik moet reageren. ook weet ik niet zo goed hoe ik moet reageren als hij me appt met het bericht dat het slecht met hem gaat, heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ritsuka
5 jaar geleden
Vraag het aan zijn behandelend arts.

Antwoorden (3)

Dit is heel moeilijk. Hij kan zich namelijk evenmin in jouw gedachten verplaatsen. Als jij aankomt met 'dooddoeners' zoals: 'kop op, zo erg is het niet' of 'je zal zien, morgen kijk je er anders tegenaan', dan weet hij echt niet wat je bedoelt en voelt zich onbegrepen.
Ik heb hier veel ervaring mee. Wat je zegt of doet, het brengt de ander geen verlichting. Alleen professionele hulp kan mogelijk uitkomst bieden, door medicatie of therapie. Als hij daar niet aan wil, dan kan je weinig voor hem doen. Een bezoek aan de huisarts is de eerste stap. En let wel, hij hoeft het niet te ervaren als een schande!!
5 jaar geleden
Een professional/psychiater/psycholoog kan mogelijk jou vriend helpen, jij kan een luisterend oor zijn, maar depressie moet veelal iemand aan te pas komen om hulp te bieden.
Ook zelf kun je hierdoor last ondervinden of je ook weleens heel down voelen. Ook jij kan eens met de huisarts praten hierover. Zij zullen jou een goed (medisch) advies kunnen geven. Schroom vooral niet!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je er voor hem bent en dat je dat laat merken. Probeer hem soms mee te nemen ergens naar toe. Probeer met hem te praten over hoe hij zich voelt en of waar hij aan denkt.

Soms zegt een knuffel al heel veel. Je kan ook zeggen dat je hem wilt helpen hier uit te komen. Het is vooral belangrijk dat hij hulpt gaat zoeken. Als tip geef ik dat hij het best kan praten met een ervaringsdeskundige. Uit eigen ervaring werkt dat het beste, omdat hun je beter begrijpen.