Is het verstandig om bij verkoudheid gepaard gaand met voortdurend hoesten niet meer op stap te gaan zodat je anderen kunt besmetten?

Of maakt het niet veel uit omdat iemands weerstand vooral bepalend is of je wel dan niet verkouden word.

Regelmatig komt het ook in werksituaties voor dat mensen zich niet durven ziek te melden.
Is de kans zo niet groter dat steeds meer mensen ziek worden en uiteindelijk de werkgever hier toch niet bij gebaad is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De ziektewereld zit zo in elkaar dat (meestal) je het meest besmettelijk bent als je de ziekteverschijnsel nog net niet hebt.
Zou je namelijk pas besmettelijk zijn als je de verschijnselen wel hebt, dan kan men door isolatie de ziekteverwekker elimineren en daardoor zou die uitsterven en ook de theorie van Darwin gaat voor de ziekteverwekkers op, alleen de ziekteverwekkers die overleven blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van een gewone verkoudheid ga je niet dood. Ziek melden als je je niet echt ziek voelt vind ik daarom overdreven. Dan zou de halve economie platliggen als het een keer goed heerst. Besmetting kun je heel goed voorkomen door handen te wassen en in de elleboogsplooi te hoesten en te niezen in plaats van de hand voor de mond te houden. En inderdaad, voordat de verschijnselen zich openbaren ben je al besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag was vooral bedoeld uit bescherming voor anderen.
Ik ga zelf wél op stap of werken als ik nog niet met hoge koorts in bed hoef te liggen.
Regelmatig word toch de opmerking geplaatst, blijf maar uit mijn buurt want ik kan het nu niet gebruiken om ook ziek te worden.
Alsof iemand graag ziek is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo vatte ik 'm ook op. Die ander gaat er ook niet zomaar dood aan. Ik heb wel de neiging om bij mensen met een fragiele gezondheid wat voorzichtiger te zijn, eerlijk gezegd.
Het maakt niet veel uit om weg te blijven bij mensen als je een verkoudheid hebt, tenzij het ouderen zijn of baby's.

Jij zou thuis blijven om anderen niet te besmetten, maar die anderen kunnen evengoed besmet worden als ze bvb gaan winkelen of een kennis ontmoeten.

Iemand die verkouden is, zit bijvoorbeeld aan zijn neus of doet zijn hand voor de mond om te niezen of te hoesten.

Vervolgens geeft hij een ander de hand of raakt iets aan dat daarna door anderen wordt aangeraakt.

Zo wordt je dikwijls besmet zonder het te weten.