Waarom muteert een griepvirus snel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie zegt dat? Wat definieer jij als snel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
''De giepvirussen muteren snel. Ieder jaar is er wel weer een nieuwe variant waartegen nog geen immuniteit is.'' Het staat in mn biologieboek. Ik denk dat er met snel bedoeld wordt sneller dan andere cellen in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe minder cellen een levensvorm heeft hoe sneller mutaties invloed hebben.
Ook de tijd tussen generaties heeft invloed. Kleine kort levende dieren muteren / evolueren ook sneller dan grote lang levende dieren. (gemiddeld) Eencelligen kunnen dat al snel,
een virus bestaat uit erfelijk materiaal met een omhulsel en misbruikt een vreemde cel om zich voort te planten, dat kan nog veel sneller gaan.

Antwoorden (1)

Griepvirussen veranderen snel, iedere twee tot drie jaar zijn de dusdanig veranderd dat de vorige griepprik geen effect meer heeft. Eén verandering in het griepvirus is al voldoende om de menselijke afweer te omzeilen. Zo'n nieuwe variant ontwikkelt zich waarschijnlijk alleen wanneer 90 tot 95 procent van de bevolking afweer heeft opgebouwd tegen de variant die al een paar jaar circuleert. Dan móét het virus wel gaan veranderen, anders gaat het verloren. Je zou een virus kunnen beschouwen als een levend wezen, en net als alle andere levende wezens heeft dit de drang om te overleven.

Toegevoegd na 5 minuten:
zijn de dusdanig = zijn ze dusdanig
Amadea