Komt dementie en Alzheimer in de praktijk op hetzelfde neer?

En is het hetzelfde wat vroeger seniel of kinds werd genoemd. Of zijn het echt heel verschillende aandoeningen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Wat is het verschil tussen de ziekte van Alzheimer en dementie?
Dementie is een ziektebeeld dat zich kenmerkt door een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren. Het begrip 'dementie' zegt niets over de ziekte of aandoening die de oorzaak hiervan is. U kunt het vergelijken met bijvoorbeeld bronchitis: bronchitis kan een hoestbui veroorzaken, maar niet iedere hoestaanval wordt veroorzaakt door bronchitis.

Bij 60 tot 70% van de mensen met dementie is de ziekte van Alzheimer oorzaak van de verschijnselen. De ziekte van Alzheimer is een aandoening in de hersenen, waarbij geleidelijk steeds meer hersencellen verloren gaan. De oorzaak van de ziekte van Alzheimer is nog niet bekend. Bij ongeveer 15% van mensen met dementie zijn de verschijnselen het gevolg van stoornissen in de doorbloeding van de hersenen. Dit heet vasculaire dementie en zo zijn er nog tal van andere oorzaken mogelijk.

Zie ook de onderwerpen:

Wat is dementie?
Wat is de ziekte van Alzheimer?
Wat is vasculaire dementie?
Wat zijn de oorzaken van dementie?

Volgens het van Dale woordenboek betekent kinds inderdaad dement.

Seniel betekent : afgetakeld door ouderdom

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Andere vormen van dementie zijn vasculaire dementie, frontotemporale dementie, Lewy
body dementie en dementie bij de ziekte van Parkinson. Sommige vormen zijn zeer zeldzaam bijvoorbeeld de ziekte van Creutzfeldt-Jakob. Er zijn meer dan zestig verschillende oorzaken van dementie bekend.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je je vraag misschien iets duidelijker formuleren...