Hoelang moet ik wachten als mijn amoxicilline niet aanslaagt om terug naar de dokter te gaan?

Ik ben sinds vrijdag begonnen met amoxcilline te nemen omdat ik volgens de dokter een witte angine ( opgezwollen amandelen met witte puntjes in de keel waardoor het moeilijk is om te slikken en ademhalen). De dokter had me aangeraden om 3 pilletjes per dag te nemen voor 8 dagen lang. Maar aangezien ik momenteel nog geen verschil voel begin ik mij zorgen te maken. Wanneer precies zou ik terug naar de huisarts moeten gaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
SimonV
4 jaar geleden
Amoxicilline werkt binnen enkele dagen. Overleg morgen met je huisarts als je je zorgen maakt.
tinus1969
4 jaar geleden
De meeste bacteriën zijn vrijwel meteen dood; maar de irritatie van de keel kan een paar dagen voortduren.

Antwoorden (1)

Je hebt een keelontsteking en daarvoor heb je amoxicilline voorgeschreven gekregen.

Had je een aantal dagen geleden ook al keelontsteking, ging het daarna beter en werd het vervolgens weer erger?
Ik zeg dit, omdat je dan zeker weet dat een bacterie de veroorzaker is.
Meestal krijg je keelontsteking door een virus. Een bacterie komt weinig voor.
Vaak is eerst een virus de boosdoener en als je denkt op te knappen, komt het terug, en heeft een bacterie vat gekregen op de keel.

Antibiotica werkt nooit bij een virus.
Antibiotica werkt alleen bij een bacterie.

Normaal bij een bacterie, moet je na twee dagen (48 uur), wel al verbetering merken.
Heb je morgen nog net zoveel last, bellen.

Er zijn dan twee mogelijkheden:
Je hebt toch een virus. Antibiotica helpt dan niet. Je moet dan uitzieken.

De antibiotica helpt niet voor de bacterie.
Vraag dan om amoxicilline met clavulaanzuur. Deze combinatie werkt echt veel beter.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord.

Kortom, morgen nog geen verbetering: huisarts bellen, weer laten kijken, anders amoxicilline met clavulaanzuur vragen.
(Mijn dochter van 18 jaar heeft nog heel vaak keelontsteking door een bacterie. Amoxicilline helpt nauwelijks. Amoxicilline met clavulaanzuur werkt super). Dit op aanraden van de kno arts. Huisarts geeft meestal alleen amoxicilline zonder clavulaanzuur.

Beterschap