Hoe groot is de kans dat 1 persoon 2 soorten kanker krijgt tegelijkertijd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Ivana
6 jaar geleden
Het is ook mogelijk dat je op twee plaatsen kanker hebt, maar dat een van beide plaatsen een uitzaaiing is van de ander. Het is heel complex. Je kunt hier heel veel over lezen als je googelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb gezocht opgooglemaarnergens getallen kunne vinden.

Antwoorden (1)

De kans op een bepaald type kanker niet hetzelfde als een andere soort kanker. Dus die kans is niet zo te geven. Als je bijvoorbeeld 1% kans hebt op kanker type A en 2% kans op kanker type B is de totaalkans 0.02% dat je beide tegelijk krijgt MITS de 2 soorten volledig los (dus onafhankelijk) van elkaar kunnen ontstaan. Praktijk is dat wanneer je kanker hebt je immuunsysteem een behoorlijk tik krijgt. Statistisch nemen de kansen op andere ziektes (dus ook kankersoorten) enorm toe. Overigens is de kans op uitzaaiingen vele malen groter dan dat een tweede soort ontstaat, maar dit is ook weer afhankelijk van het type kanker.

Conclusie (nogmaals), de kans is eigenlijk niet te geven.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Kunt u zeggen of het veel voorkomt in praktijk?
Thecis
6 jaar geleden
@onderzoeker11
Er zijn heel wat gevallen bekend van mensen die meerdere soorten kanker hebben of hebben gehad. Meestal niet tegelijkertijd overigens.
Op het totaal aantal gevallen is het maar heel weinig, dus procentueel een kleine hoeveelheid. Overigens moeten we het volgende in de gaten houden. Wanneer iemand longkanker heeft (of welke soort dan ook) en dit zaait uit, hoe zie je het verschil tussen en uitzaaiing en een ander soort kanker. Dat onderscheid is bijna niet te maken.