Hoe ga je op met het verlies van een dierbaren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
jodyenboyke
11 jaar geleden
Veel sterkte! In onderstaande antwoorden is het wel duidelijk dat het iets heel persoonlijks is. Mijn ervaring kort na het overlijden van een baby, en eerder mijn beste vriendin, was ondanks het grote verdriet een hele mooie herinnering van samen zijn, samen afscheid nemen. Tegelijkertijd iedereen in zijn waarde laten, verdriet is nl. niet af te meten. De een is ontroostbaar, de ander is stil en in zichzelf. Alle mooie maar ook de verdrietige herinneringen moeten een plaatsje krijgen. Het grote verdriet slijt, het gemis niet!
Nogmaals veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring, persoonlijk dus, is dat zèlfs het gemis minder en minder wordt.
In het begin is het iedere seconde, dat ligt natuurlijk aan de relatie met de overledene, maar dat mindert óók. En met de jaren, misschien vele vele jaren, komt het gemis nog soms naar boven... dat "popt" het binnen en is het weer even alsof het gisteren was..... of vandaag.....

Het beste antwoord

Dat kan je niet uitleggen hoe je moet omgaan met een verlies .
Vele mensen bedoelen het goed en geven jou adviezen wat je moet doen en hoe lang het duurt .
Maar daar kun je beter niet veel op uit doen .
Iedereen zoekt zijn eigen weg om met een groot verlies om te gaan .
Bepaal zelf , of geef zelf aan wat je zelf wilt om het grote verlies te verwerken .
En nog sterkte ermee .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat doet ieder op zijn eigen manier. Het helpt wel enorm om steun bij elkaar te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
<3 sterkte

Toegevoegd na 25 seconden:
je moet het niet wegstoppen en er over praten dat helpt ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste gecondoleerd.

Het is voor iedereen heel persoonlijk hoe je ermee omgaat. Sommigen grijpen terug op hun geloof. Sommigen zoeken juist steun bij anderen. Beide hebben als overeenkomst dat je er in ieder geval over praat.
Denk niet over het feit hoe en waarom ze zijn verloren. Ben er trots op dat je ze hebt mogen zien leven.
Dat is het waardevolste goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is voor ieder mens een heel persoonlijk proces, dat rouwproces.
Er zijn zeer globaal verschillende fases te herkennen, maar: ook dat is zeer persoonlijk. Sommigen slaan fases over, soms schiet je terug in een eerdere fase.
Wat erg belangrijk is denk ik: accepteer en aanvaard, dat je in een rouwproces zit, uit je/ga erdoorheen zoals je daar behoefte aan hebt en vooral: neem je tijd. Doe het op jouw manier, want zoals jij bent is er geen ander.

Wat informatie voor je, misschien heb je er iets aan:
http://www.verliesverwerken.nl/rouw/rouwproces.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie!