Dat hoeft niet perse. Er zijn tumoren die snel groeien en er zijn tumoren die langzaam groeien.

Volgens hersentumor.nl:

Een snelgroeiende of grote tumor veroorzaakt drukverhoging in de hersenen. Een gevolg van drukverhoging kan hoofdpijn zijn, vooral bij activiteiten die zelf ook de druk laten toenemen, zoals bukken, niezen, persen, eventueel gepaard gaand met misselijkheid en braken.

In alle gevallen zit de tumor op een gegeven moment zo in de weg dat die stoornissen tot gevolg heeft.

Wanneer de tumor groeit in een neurologisch 'stil' gebied, dat wil zeggen een deel van de hersenen waar uitval van functie minder snel opvalt, kan deze enige tijd onopgemerkt groeien. Naast verhoging van de druk kan in dat geval sprake zijn van psychische veranderingen, zoals trager worden of juist minder geremd zijn.

Bij groei in een deel van de hersenen die beweging aanstuurt, kunnen verlammingsverschijnselen optreden, die zich in de andere lichaamshelft voordoen. Maar ook kunnen zich b.v spraakstoornissen of stoornissen van het gevoel voordoen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoop dat je vraag uit nieuwsgierigheid voorkomt en je er niet direct mee te maken hebt. In ieder geval is onderstaande website een goed en betrouwbaar startpunt voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hersentumoren worden onderverdeel in vier graden. Aan de hand van de gekozen graden, kan men specifieker zijn over de tumor en zo zien hoe snel deze groeit.

De graden:
Graad I. Hierbij is sprake van tumor die zich vrijwel zo gedraagt als normaal hersenweefsel. Deze diagnose wordt in de praktijk vrijwel nooit afgegeven.

Graad II. Hierbij is in elk geval sprake van toegenomen groei van de glia, echter zonder dat er kenmerken van kwaadaardigheid worden gezien. Bij graad I en graad II spreekt men van een laaggradig glioom.

Graad III. Bij deze gradering worden kenmerken van kwaadaardigheid gezien zoals een verandering van de celkernen en toename van de groei van de bloedvaten.

Graad IV. Bij dit type is er duidelijk sprake van een ongeremd groeiende tumor, die zo snel groeit dat de bloedvaten het niet meer kunnen bijhouden en er weefselverval ontstaat. Bij graad III en IV spreekt men daarom van een hooggradig glioom.

Onthoud wel dat hersentumor niet altijd in verbinding staat met hersenkanker en dat dat dus niet altijd hetzelfde is of eruit volgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hersentumoren zijn er verschillende typen, de ene meer agressief en de ander vrij rustig in de groei.
Daarnaast is er nog een onderscheid tussen goed- en kwaadaardig. Hoe dan ook, altijd heftig als iemand dit heeft. Heeft de arts geen uitspraak gedaan in de prognose? Ook de mens zelf die de drager van de tumor is, heeft ooit een opmerkelijke veerkracht die het ziekteproces langer of korter maakt dan wordt gedacht. Geniet van de dingen die je nu met elkaar kunt delen.