Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat heb ik? ik ben de laatste tijd veel gaan drinken en roken, heb veel stress. Ik heb een verhoogd adrenaline gehalte. hartslag 95x p/m+ stijfheid

Weet jij het antwoord?

/2500

Je geeft zelf al antwoord op je vraag: jij staat stijf van de stress! Hoog tijd dus om te stoppen met de jou alleen maar slechter makende pogingen door alcohol en tabak de spanningen te verlagen, maar om daar gezonde manieren voor te zoeken. Ga op yoga, maak een flinke wandeling, leer te relaxen.

Door je stress ga je veel roken en drinken. Hierdoor krijg je een verhoogde hartslag. Je kan beter je stress proberen kwijt te raken door te sporten, helpt ook tegen stijfheid en is een stuk gezonder. De oorzaak van de stress zal je moeten onderkennen en kwijtraken. Wanneer duurt stress te lang? Dat is per persoon verschillend. Het heeft deels met uw genen en karakter te maken. Maar gelukkig kunt u er ook zelf iets aan doen! Omgaan met stress kunt u leren. Dit doet u door: •Bewegen •Ontspannen •Motiveren van uzelf Ofwel: Leg een BOM onder stress! Beweeg! Bewegen helpt! Het is goed voor het hart en helpt om u minder somber te voelen. U krijgt nieuwe positieve energie. Beweeg minstens een half uur per dag matig tot intensief. Uw hartslag gaat omhoog maar u bent wel nog in staat om te praten. Kies een vorm van bewegen die bij u past. Maak van bewegen een vast onderdeel binnen uw levenspatroon. Ontspan! Ontspanning doorbreekt spanning. Hoe doet u dit? •doe ontspanningsoefeningen •maak een wandeling in de natuur •luister naar muziek •lees een goed boek •neem voldoende nachtrust •lach en maak plezier Motiveer uzelf! Stel uzelf een aantal vragen: •wat wilt u verbeteren in uw leefstijl? •wanneer wilt u dit gehaald hebben? •hoe voorkomt u stress in de toekomst? Stel haalbare doelen en motiveer uzelf om gezond te leven en te ontspannen. Zet uw goede voornemens om in daden. Hou vol! Het geeft niet als u af en toe een terugslag heeft. Wees alert op tekenen van stress, zoals stijve spieren, kramp in de nek of rug, hoofdpijn of vermoeidheid. Probeer er tijdig iets aan te doen. Enkele tips: •zorg dat er op een dag momenten zijn dat u niets hoeft •concentreer u op een ding tegelijk •gun u zelf tijd om rustig te eten •wind u niet op over kleine dingen •blijf niet rondlopen met problemen, maar bespreek ze •doe ontspanningsoefeningen •zoek afleiding in een hobby of sport

Bronnen:
http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/s...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100