Hoe zuiver is een diagnose reuma/fybromyalgie te stellen wat is het duidelijkste verschil tussen de twee aandoeningen?

Wanneer er twijfel is tussen de twee wat geeft dan de doorslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fybromyalgie is een reumatische aandoening. Reuma omvat tegenwoordig meerdere "ziektes", waaronder fybromyalgie. Lastig om zo dus een antwoord te geven.

Antwoorden (3)

Fybromyalgie is weke delen reuma.
Reumatische aandoeningen zoals artritis, spit enz. vallen allen onder de ziekte reuma.

Toegevoegd na 7 minuten:
Weke delen reuma is de verzamelnaam voor aandoeningen aan spieren, pezen, banden, kapsels, slijmbeurzen en tussenwervelschijven.
De gewrichten zelf zijn niet aangedaan, maar de omliggende weefsels. Bij fybromyalgie worden ook geen specifieke afwijkingen aan de spieren gevonden.
Dat is wel het geval bij een 'typische'reuma patiënt. Daar kunnen vingers ed. gewoon krom staan en vergroeid zijn.
Er zijn wel meer verschillen maar dit is wel het duidelijkste.
12 jaar geleden
Reuma is een verzamelnaam voor aandoening aan botten, gewrichten en pezen. Omdat hier vaak sprake is van ontstekingen kan dit via onderzoek vastgesteld worden door huisarts of reumatoloog. Fibromyalgie is een syndroom. Het kan dus niet door tastbare resultaten van onderzoeken vast gesteld worden. Het kan dan som ook lang duren voordat de diagnose wordt gesteld omdat het vaak een proces van eliminatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus reuma kan wel door tastbare onderzoeken gedaan worden?mri/rontgen bijv?en dat je daar het bewijs uit haald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik heb begrepen gebeurt dit vooral met bloedonderzoeken.
Diagnose

Het stellen van de diagnose fibromyalgie is een complex proces aangezien de symptomen bij veel andere aandoeningen voor kunnen komen. Er is momenteel geen test of bloedonderzoek voorhanden om fibromyalgie vast te stellen en ook op röntgenfoto's is er niets te zien. Vaak wordt de diagnose fibromyalgie mede gesteld op basis van uitsluitsel. Mensen met fibromyalgie hebben vaak een hele zoektocht achter de rug voordat ze met zekerheid weten dat hun klachten fibromyalgie genoemd mogen worden.

De diagnose is dus niet zuiver te stellen.

Acuut reuma lijkt veel op sommige andere infectieziekten en reumatische aandoeningen. Uw arts baseert de diagnose daarom vooral op de resultaten van bloed- en lichamelijk onderzoek.

Lijkt op andere ziekten
Het is lastig om de diagnose acuut reuma te stellen. Dat komt doordat de ziekte erg lijkt op andere ziekten, zoals:

juveniele chronische artritis (een chronische gewrichtsontsteking bij kinderen)
reumatoïde artritis (RA)
beenmergontsteking
een acute virusinfectie

Uw arts baseert de diagnose daarom meestal op de uitkomst van het lichamelijk onderzoek en het bloedonderzoek.

De diagnose is dus niet zuiver te stellen.

groet