Verschil tussen ongeneeslijk ziek & chronisch ziek?

net artikel gelezen op internet: "borstkanker wordt chronisch i.p.v ongeneeslijk"

chronisch is toch ook ongeneeslijk?

Toegevoegd na 59 minuten:
artikel: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2070967/2014/09/30/Borstkanker-wordt-chronisch-in-plaats-van-ongeneeslijk.dhtml

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
7.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VOORBEELD: HIV was vroeger ongeneeslijk: je ging er onherroepelijk aan dood vroeg of laat. Nu is HIV een chronische kwaal die je je hele leven blijft houden en met in acht neming van direct met de juiste medicijnen te starten kun je een normaal leven leiden, maar je gaat er niet meer specifiek aan dood terwijl het aids virus wel in je bloed blijft dus je kan iemand anders wel nog besmetten.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3059083/2011/12/01/Hiv-is-veranderd-in-een-chronische-aandoening.dhtml

Het beste antwoord

Een ongeneeslijke ziekte is een ziekte waarvoor geen behandeling is, en waaraan je onherroepelijk zult sterven.

Een chronische ziekte is een ziekte die niet te genezen is, maar vaak wel behandelbaar - of in elk geval de symptomen, of voorkomen dat het erger wordt of gevolgschade beperken - en waaraan je niet meer per definitie hoeft te overlijden.

Kanker - niet alleen borstkanker - zal in de toekomst inderdaad steeds meer een chronische ziekte worden dan een ' ongeneeslijke' - en dus minder vaak een doodvonnis. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld diabetes ; wel chronisch , maar met een redelijk normale levensverwachting. Met AIDS zien we in de westerse wereld het zelfde gebeuren ; de tijd tussen diagnose en overlijden wordt steeds langer, tot een bijna normale levensverwachting aan toe. Op dat moment spreken we van een chronisch ziekte - die dus ook chronisch (de hele tijd) behandeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus aanvulling van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
(voor kinderen is er nog een specifieke definitie van chronische ziekten)
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/chronische-ziekten-en-multimorbiditeit/beschrijving/

Andere antwoorden (2)

Chronisch betekent zeker niet dat het ongeneeslijk is. Maar de term die hier gebruikt wordt, is ook niet geheel juist: veel chronische ziektes zijn ongeneeslijk (=er is geen behandeling voor die je beter maakt) maar niet levensbedreigend. En dat is nu juist het verschil met veel soorten kanker en heel veel andere ziektes.

Veel mensen schijnen te denken dat 'chronisch' betekent dat je ergens nooit meer vanaf zult komen. Dat is niet waar: chronisch betekent langdurig, in de geneeskunde vaak gedefinieerd als langer dan 3 of 6 maanden. Een chronische ziekte kán ongeneeslijk zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Een chronische ziekte kan ook levensbedreigend zijn, maar dat hoeft niet. En een levensbedreigende ziekte kan ongeneeslijk zijn, maar kan ook goed behandelbaar zijn. De begrippen zijn dus zeker niet uitwisselbaar.

Wat men met deze uitspraak bedoelt, en dat men hoopt dat borstkanker over niet al te lange tijd niet meer - direct - levensbedreigend is. Er zijn bijvoorbeeld vrouwen die borstkanker hebben en niet te genezen zijn, maar waarbij hormoontherapie zo goed aanslaat dat de kanker niet verder groeit en dus ook niet verder uitzaait. Op dit moment is het alleen moeilijk te voorspellen welke vrouwen goed zullen reageren op welke behandelingen, en in de praktijk zal een vrouw die een niet meer te genezen kanker heeft die wél goed reageert op de behandeling, vaak alsnog na verloop van tijd overlijden aan borstkanker. De ziekte is in sommige gevallen weliswaar af te remmen, maar dus vaak niet volledig stil te zetten met deze middelen. Dat is wat men wil bereiken, dat vrouwen ondanks de aanwezige borstkanker toch een min of meer normale levensverwachting hebben. Dat zou mogelijk zijn wanneer er medicatie is die de ziekte zó goed onder controle brengt, dat het tot stilstand komt. Omdat in die gevallen de ziekte niet te genezen is en dus wel langdurig aanwezig blijft, spreekt men hierbij wel van een chronische (=langdurige) ziekte. Nog steeds ongeneeslijk trouwens voor die groep, vandaar ook dat de term niet helemaal juist gekozen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
PLUS. De min is me weer geheel onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
min misschien omdat het antwoord een paar onjuistheden bevat? of omdat er geen vermelding is van bronnen van een geneeskundige of medisch specialist.
de min is overigens niet van mij.
Chronisch ziek betekent dat je er niet meer aan dood gaat.