wat is tongkanker precies?

ik moet op school iets maken over de ziektes van de tong (ik heb tongkanker gekozen) op internet vind ik niet echt goeie dingen. kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Heel simpel: een tumor in je tong. Dus een te snelle celdeling in je tong die een tumor wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg even dat minnetje uit dan?
Kanker van de tong is een kwaadaardige zwelling van of op de tong.
De belangrijkste risicofactoren voor het ontstaan van tongkanker zijn alcohol- en tabaksgebruik. Daarnaast lijkt een slechte mondhygiëne of een slecht passend kunstgebit of prothese de kans op tumoren op de tong en in de mondholte te vergroten. Het is nog onduidelijk of erfelijkheid een rol speelt bij kanker van de tong. Mogelijk is er sprake van aanleg. Dat wil zeggen dat sommige mensen (families) gevoeliger zijn voor bovenstaande
risicofactoren dan andere mensen.
Tumoren op de tong beginnen vaak als een zwelling of zweertje. Dit kan pijnlijk zijn maar het hoeft niet. Wanneer zo'n bultje of zweertje na drie weken niet genezen is, is het verstandig om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan inschatten of er reden is voor verder onderzoek. Klachten die voorkomen zijn: pijn bij eten, slikken en/of praten. De pijn kan uitstralen naar de hals, kaken en oren.
Ook een slechte adem kan voorkomen.
Tumoren van de tong worden bestraald en/of operatief verwijderd. Bij kleine tumoren is bestraling soms voldoende en bij grote tumoren vindt vaak een combinatie van deze behandelingen plaats.
Amadea
12 jaar geleden
Kanker in de tong.