Wat moet je doen,als je je ziek voelt en de dokter wil je niet nu helpen?

Ik bel net met mijn schoonzus in nederland, ze heeft hele hoge bloeddruk, voelt zich zo ziek, maar de huisarts wil haar niet helpen.
ze moet een afspraak maken, en ze kan pas woensdag terecht..
volgens haar mag ze niet naar de huisartsenpost s'avonds, dan moet je doorgestuurd zijn door je huisarts..
wat kan ze nu doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.3K
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
hoe is de bloeddruk opgemeten? heeft uw zus dat zelf gedaan en op welke manier dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
177/150
het is mijn schoonzus, ze heeft zelf een elektronische bloeddrukmeter omdat ze al lang lijd aan hoge bloeddruk maar is nooit zo hoog geweest

Het beste antwoord

Naar de huisartsenpost doorgestuurd worden door je eigen huisarts is natuurlijk kolder. De huisartsenpost is er juist voor wanneer je eigen huisarts geen dienst heeft.

Ze moet gewoon opnieuw bellen en de ernst van de situatie uitleggen. Wil de huisarts nog niet helpen dan zit er niets anders op dan na 17.00 uur naar de huisartsenpost te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan naar de huisartsenpost juist als de huisarts er niet is. Je belt en dan zal een ter zake kundige persoon beoordelen of je mag komen.
Je kan ook gewoon naar de EHBO gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zelf bij de hand gehad, je gewoon melden bij de eerste hulp van een ziekenhuis. Die helpen. Zou alleen het verhaal v/d huisarts er niet bij doen. Mocht het "raak" zijn, ook omgaand een klacht tegen de huisarts neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mij geval was het trouwens wel echt gelul, de huisarts wou wel maar het ziekenhuis niet. Eindresultaat ander ziekenhuis en direct een spoedgeval. Laat je niet afschepen dus.
In Nederland kun je voor een spoedgeval altijd direct terecht bij een arts. Ofwel de huisarts, ofwel een arts in het ziekenhuis.

Minder ernstige zaken, die even kunnen wachten, moeten meestal ook even wachten. Er moet dan een afspraak gemaakt worden, om de dokter te kunnen zien.

Dit heeft niet te maken met het niet willen helpen van de arts, maar het niet kunnen helpen in verband met drukte.

Iedereen, die zich ziek voelt, wil altijd zo snel mogelijk gezien worden door een dokter, Dat is voor te stellen, maar het is gewoonweg niet altijd mogelijk. Er zijn namelijk ook andere patienten, die ook een dokterconsult willen. Het is dan wachten op je beurt, tenzij er sprake is van spoedgeval.

Als de huisarts beoordeeld heeft dat het niet om een spoedgeval gaat en dat je dus een afspraak moet maken, dan is het niet netjes, om dan maar naar de avond/ weekendpost te gaan en al helemaal niet, om je te melden bij de spoedeisende hulp. Daarmee belast je het systeem onnodig.

vertrouw op de kennis van je huisarts. Wacht tot woensdag, tenzij zich veranderingen opdoen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisarts heeft de persoon in kwestie niet eens gezien, en kan zich dus vergissen in de ernst van de klachten. Ik begrijp uit het verhaal dat het niet zomaar om een loopneus gaat, en dat de schoonzus van marion zich echt zorgen maakt. Dan maar het systeem overbelasten. Ik heb zelf meegemaakt wat er kan gebeuren als je niet op je strepen staat wanneer je denkt dat het nodig is: je zou wel eens gelijk kunnen hebben. De gevolgen van niet gaan terwijl het achteraf wel nodig was geweest zijn nog altijd veel groter dan de gevolgen van wel gaan en alleen gerustgesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nederlanders zijn vaak veel te braaf en hebben té veel respect voor artsen. Ten onrechte: het zijn gewoon mensen. Mensen die bovendien slecht kunnen inschatten hoe ernstig je probleem is als je er zelf mee akkoord gaat dat je pas na dagen een afspraak kunt krijgen.

Als de huisarts niet wil helpen en je denk dat er echt iets mis is, ga je naar een andere arts. Dus naar de huisartsenpost, naar de spoedeisende hulp, desnoods bel je 112 als je denkt dat het acuut is. Al die artsen zijn er voor jou (in dit geval voor je schoonzus), niet andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon 112 bellen, en zeggen dat je pijn voelt in de hartstreek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op zeg .. doe even normaal.
Als jij met een alleen een hoge bloeddruk 112 belt en zegt dat je hart problemen hebt dan komen ze met toeters en beller naar je toe, maar blijkt dat je het niet hebt kan het ziekenhuis je aanklagen. (vals 112 bellen + ziekenwagen voor niets laten komen) misschien is haar hoge bloeddruk wel erg maar dan moet je niet 112 bellen zoals jij zegt. Gewoon zelf naar de Eerste Hulp gaan. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ambulances zijn bedoeld voor echte spoedgevallen!
Je schoonzus moet zich gewoon melden bij de dichtstbijzijnde Spoedeisende hulp van een ziekenhuis.
Waarschijnlijk kan ze best nog even wachten op die afspraak, maar als ze zo ongerust is kan ze beter naar de SEH gaan, liever voor niks en een beetje gerustgesteld zijn, of misschien niet voor niets en dan tijdige goede hulp, dan zo zitten afwachten.