Moet ik naar een dokter voor mijn vermoeidheidsklachten?

hoi,

Ik ben een meisje van 14 en ik zit op het Gymnasium.
Ik ben vaak moe.
Ik slaap op zich wel goed (8/9 uur).
Ik ben ook vegetariër en mijn moeder dacht dat het ijzer tekort was maar extra ijzer heeft niet gewerkt.
Daarna dachten we dat het kwam omdat ik het super druk op school heb, maar ik heb er in de vakantie ook last van. Veel kinderen in mijn klas hebben er last van en zijn al naar de dokter geweest maar bij de MEESTE van hun is er niks uitgekomen.

Is het verstandig als ik naar de dokter ga of is dat nergens voor nodig.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Als je er al een tijdje last van hebt kun je beter voor de zekerheid even langs de dokter gaan. Zoals je zelf al zei is er bij de meeste mensen uit je klas niets uit gekomen maar bij een paar dus wel. Dus gewoon even langs de dokter gaan voor de zekerheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als veel kinderen in de klas er last van hebben is het mi. eerder een reden om naar de klimaatregeling (luchtverversing ed) op school te laten kijken. Vooral als dit ook voorkomt bij andere klassen.

Probeer eens of je voor elkaar krijgt dat tussen alle lessen door de ramen even voluit open mogen in de klassen. Kost relatief weinig energie, lucht heeft nu eenmaal een kleine warmte capaciteit, maar is wel gunstig voor een goed zuurstof gehalte in de klas . Dit kan je proberen via jullie klassen vertegenwoordiger.

Vegetarier zijn maakt je niet moe, in tegendeel, mits je gevarieerd eten binnen krijgt. Wel letten op vitamin C en D in deze tijd van het jaar.

(Ben zelf al levenslang lacto vegetarier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat was bij mij ook het eerste wat in me opkwam: misschien ligt het wel aan de luchtconditie van het schoolgebouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, tegelijk gereageerd. Vreemd... dat de jongens er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus alleen meisjes hebben er last van.
Aanvullende vraag daarover...
Gaan de jongens dan meer naar buiten in de pauzes tussen de lessen en blijven de meisjes binnen hangen? Als groep bedoel ik..
Vermoeidheid komt veel voor onder scholieren. Het komt sowieso vrij veel voor. Meestal is daar inderdaad geen specifieke aanleiding voor, maar soms wel. Daar komt bij dat ook als er geen specifieke ziekte gevonden wordt, je nog altijd hulp of begeleiding nodig kan hebben als je vermoeidheid erg overheersend is, of als het je dagelijkse activiteiten erg beperkt.

Wat me opvalt in je vraag, is het volgende: je schrijft dat je moeder dacht dat het kwam door ijzertekort, maar dat extra ijzer niet heeft gewerkt. Betekent dit dat dit niet is vastgesteld door een arts? Extra ijzer slikken als supplement moet je niet doen als daar geen noodzaak toe is, want het heeft nu eenmaal bijwerkingen, waaronder verstopping. Niet zelf geen dokteren dus: als je denkt mogelijk een ijzertekort hebben, kan de huisarts hierop testen.

Voor andere dingen geldt hetzelfde: als jij je zorgen maakt, of als je vermoeidheid ernstig genoeg is om medische hulp te zoeken, moet je dat doen. Het feit dat bij anderen uit je klas bij een onderzoek naar vermoeidheid niets is gevonden, doet daar niets aan af. Vermoeidheid is bij uitstek een klacht die vele, vele oorzaken kan hebben. Voor de (huis)arts vaak een hele puzzel. De ene vermoeidheid is dus ook de andere niet, en zolang je niet naar een arts gaat, weet je niet wat er aan de hand is. Tenzij je zelf merkt dat het komt door onregelmatig leven, of door drukte in je activiteiten, maar als dat het probleem niet is, zou ik gewoon even naar de huisarts gaan. Daar is je huisarts immers voor. Jij hebt er niets mee te verliezen, en kunt er hooguit wijzer van worden. Misschien is er een oorzaak voor je vermoeidheid die heel goed te behandelen is, dan zou het toch jammer zijn als je daar pas over een half jaar achter komt, toch? Ga gewoon even langs, ook als er niets gevonden wordt, weet je in elk geval zeker dat je geen ernstige ziekte ofzo hebt.