Worden de meeste ziekten (en sterfgevallen) veroorzaakt door het medische systeem?

Het is mooi dat de gezondheidszorg er alles aan wil doen de mens zo snel en zo goed mogelijk te willen 'genezen en repareren' met de meest geavanceerde middelen en medicijnen. Maar, is die 'inspanning' nu wel nodig en wenselijk?

De mens heeft een zelfgenezend vermogen die met gezonde voeding, leefstijl, en vooral tijd en rust, kan genezen. Blijkbaar moet het allemaal sneller. Het liefst met o.a. medicatie, waardoor vaak het zelf helend/genezend vermogen juist wordt uitgeschakeld!(?)

Wat vindt / denkt u. Veroorzaakt het huidige 'medische systeem' meer (chronische) ziekten en extra sterfgevallen dan wanneer we het overlaten aan ons zelfgenezend vermogen?

Overkoepelend bedoeld, Uitzonderingen zijn er altijd en bevestigen de regel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe wilde je dat zien? De meeste sterftegevallen in NL vandaag de dag zijn kanker, daaropvolgend komt hart en vaatziekten. Hoe kan het medisch systeem deze ziekten veroorzaken? Dat vooruitgang soms op een bepaalde manier debet is aan deze ziekten, daar kan ik me iets bij voorstellen. Overigens is dit geen meningsvraag, dit is vrij behoorlijk met data te bewijzen.
Erna55
7 jaar geleden
Leg de cijfers van een land met een slecht medisch systeem (bv Congo ) eens naast de cijfers van Nederland.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat je twijfelt aan het nut van het medisch systeem alla, maar het de schuld geven van ziektes sterfte (hoger dan het percentage wat genezen wordt) is lichtelijk absurd.
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe kom je op de gedachte dat een menselijk lichaam zelf helend is. Er zijn zoveel oorzaken waardoor een mens kan sterven. Dit naast ziektes zijn er ongevallen en misdaden die een menselijk lichaam zo kunnen beschadigen dat er wel medicijnen nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/influenza-pneumonia/by-country/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cirham Kan je er een soort van exemplarisch verhaal van maken, hoe iemand een chronische ziekte zou oplopen vanwege het medisch systeem wat we hebben?
redhouse
7 jaar geleden
De mens heeft een zelf genezend vermogen, met je eens.
De arts zal dat wel willen gebruiken maar de patient verlangt op korte termijn genezing.. Dus patient krijgt medicijnen die niet nodig zijn.Vervuiling van het lichaam enz akt - kweet nie ..moeilijk moeilijk,
Luister naar je lichaam
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen de patiënt ; ga je baas maar eens vertellen dat je geen antibioticakuurtje wilt, dus je ziet hem over een half jaar tot een jaar wel weer, wanneer je - met wat geluk - spontaan bent genezen van je long- of blaasontsteking :lol:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is dit interessant voor je. http://www.earth-matters.nl/5/6345/gezondheid/worden-de-meeste-ziekten-veroorzaakt-door-het-medische-systeem-deel-1.html Vraag me wel af hoe objectief de journalistiek hier is bedreven. Maar het belicht wel een bepaalde kant van het systeem. De andere delen kan je ook op dezelfde site vinden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Er doet de laatste tijd weer een verhaal de ronde op het Internet. Volgens dat verhaal zouden veruit de meeste sterfgevallen worden veroorzaakt door het medische systeem / door medicijnen / door artsen. Een variant van dat verhaal zegt dat dit doodsoorzaak nummer drie zou zijn. In beide gevallen klopt er geen hout van het verhaal. Maar ja, sensatiezucht wint het helaas van feiten...

Antwoorden (3)

Door het huidige medische systeem zijn er tal van ziektes (nagenoeg) uitgeroeid, waar men zonder dit systeem aan zou overlijden. Er zijn natuurlijk tegenwoordig wel ziektes waar geen medicijnen meer tegen helpen, omdat de veroorzakers resistent zijn, maar dat is vaak ook een kwestie van tijd om daar weer een nieuw medicijn tegen te ontwikkelen. Ik durf wel te stellen dat de meeste ziekten en sterfgevallen NIET veroorzaakt worden door het medische systeem.
7 jaar geleden
Ik vind niks in deze, dit is geen meningsvraag. De feiten spreken voor zich, neem een willekeurige ziekte die te bestrijden is en neem een kaartje, je zal zien dat landen met een lage welvaart en weinig medisch systeem een hoog sterftecijfer hebben op ziektes die we hier in het westen met een goed medisch systeem flink de baas zijn.

http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/asthma/by-country/

http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/tuberculosis/by-country/

Toegevoegd na 12 minuten:
Normaliter zou geen mens het in zijn hoofd halen dit uit te testen... zou je denken. Maar dan is er altijd nog dit:

https://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/13/followers-of-christ-idaho-religious-sect-child-mortality-refusing-medical-help
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Klopt. Je zou natuurlijk nog wel kunnen argumenteren dat 'globaal gezien' het sterftecijfer van de mensheid nog altijd 100% is, en dat vanuit dat perspectief gezien alles wat het medische systeem doet is, sterfteoorzaken verschuiven naar andere types ziekten, die zo gezien indirect "veroorzaakt" worden door ons medische systeem. (Bijvoorbeeld van infectieziekten en blindedarmontstekingen naar hart- en vaatziekten en kanker). Leven is nu eenmaal dodelijk. Maar voor de mensen in kwestie zelf maakt het natuurlijk wel heel veel uit of ze op hun 15e aan TBC overlijden of op hun 85e aan kanker....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sterker nog door de medische stand gaan er tegenwoordig steeds meer mensen dood in absolute getallen :D.
Z512099
7 jaar geleden
En als kanker op ons 85 ste "beheersbaar" wordt, halen we met gemak de 100... dan wel opletten bij het oversteken van de straat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Z512099 Hoeft straks ook amper nog met zelfrijdende auto's.
De mens heeft zeker een flink zelfgenezend vermogen, en ook artsen doen er alles aan dit aan te spreken. Maar dan wel met behulp van vele, vele middelen , behandelingen ,therapieen en medicijnen die ziekten aantoonbaar genezen of gezondheid aantoonbaar bevorderen.

Het is een leuk sprookje te denken dat de mens het zonder medicijnen wel kan, met alleen natuurlijke middelen, maar als DAT zo was, was de gemiddelde leeftijd nog steeds ergens onder de 50, omdat verreweg de meeste mensen dan al voor hun vijftigste zouden overlijden aan een ordinaire ontsteking.

Ook zouden we inderdaad veel en veel minder kanker en hart- en vaatziekten zien, simpelweg omdat mensen daar dan niet oud genoeg meer voor worden maar voor die tijd al ergens aan bezwijken. Om over kindersterfte nog maar te zwijgen.

Door de enorme mogelijkheden die de medische wetenschap tegenwoordig heeft , lijkt het wellicht alsof we meer zieken hebben dan ooit , maar dat is primair het gevolg van het feit dat we al die ziekten en aandoeningen ook kunnen diagnosticeren en behandelen. En meer dan ooit in de geschiedenis , sterven mensen voor het overgrote deel uiteindelijk aan ouderdom (danwel een kwaal die daar nadrukkelijk bij hoort).

Dus nee, de meeste ziekten en sterfgevallen worden NIET veroorzaakt door het medische systeem, ze worden er door voorkomen, genezen en uitgesteld. (Al worden er WEL veel ziekten veroorzaakt door onze moderne manier van leven , in onze huidige steeds meer vervuilde wereld, dat is een feit).
Jou redenering komt echter een beetje neer op "je moet zorgen dat je nooit in het ziekenhuis terecht komt, want daar is de kans heel groot dat je komt te overlijden". Ja, duh.....