Waarom komen bepaalde kankersoorten vaker voor bij rijke mensen?

Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat bepaalde kankersoorten vaker voorkomen bij rijke mensen. Hoe kan dat? Waar ligt dat dan aan?

2 maanden geleden
in: Ziekten
2.6K
ronron1212
2 maanden geleden
andere komen weer voor bij armere mensen huidkanker komt meer voor bij rijke mensen die kunnen vaker en meer in de zon.
Bordensteker
2 maanden geleden
Hoe dat kan en waar dat aan ligt staat hier online: https://nos.nl/artikel/2509617-waarom-longkanker-vaker-wordt-gevonden-bij-de-laagste-inkomens-en-huidkanker-juist-bij-de-hogere .
tinus1969
2 maanden geleden
Bepaalde kankersoorten komen meer voor bij rujke mensen, omdat ze ouder worden en niet al overleden zijn aan de gevolgen van roken of beroepsziekten.
ronron1212
2 maanden geleden
@tinus1969 lees even de links
LeonardN
2 maanden geleden
@ronron1212
Die dingen sluiten elkaar niet uit.
Uiteindelijk zal er een hele range aan factoren zijn waarom twee groepen verschillen.
De link legt al mooi uit DAT mensen met een hogere inkomen in de regel gezonder leven en dus ouder worden.
Ik heb wel eens begrepen dat het bijna een kwestie van tijd is dat oudere mannen prostaatkanker krijgen. Als je dan als groep gemiddeld ouder wordt zal dus dat percentage waarschijnlijk ook stijgen. Door de links te lezen wordt tinus1969 reactie niet minder waar.
ronron1212
2 maanden geleden
waarschijnlijk @LeonardN zie even deze link
https://prostaatkankerstichting.nl/prostaatkanker/cijfers-over-prostaatkanker-in-nederland/
LeonardN
2 maanden geleden
@ronron1212
Wat probeert je te zeggen?
Wat moet ik in de link lezen?
Iets dat mijn punt duidelijker maakt?
Iets dat mijn punt weerspreekt?
ronron1212
2 maanden geleden
Lees de percentage dan zie iets anders dan jij zegt moet ik alles voor kauwen?
LeonardN
2 maanden geleden
Op de 80+ na klopt het.
Wel nu vertaal dit naar wat we zeggen over rijk/arm.
Als arme personen in de regel sterven voor ze 70 worden en rijke mensen daar over heen gaan zal je een verschil gaan zien in percentages arm/rijk. Maar het is maar een voorbeeld. Het gaat erom dat er allerlei factoren zijn. En dat onderzoeken vaak iets specifieks onderzoeken of laten zien, en niet elke factor onderzoeken of benoemen.
LeonardN
2 maanden geleden
Ik neem overigens aan dat het percentage bij 80jarigen zo laag is omdat het het diagnosemoment is wat gepakt wordt. Voor je 80ste is het bij de meeste vaak al vastgesteld.
ronron1212
2 maanden geleden
Lees het artikel en dan weet je waar het over gaat. @LeonardN
LeonardN
2 maanden geleden
Ik lees niets wat mijn of tinus1969's punt weerspreekt
SentWierda
2 maanden geleden
De redenering van ronron1212 kan ik niet volgen. Rijke mensen zitten vaker in de zon en hebben daardoor vaker huidkanker? Er is geen beroepsgroep die zoveel en zolang met de blote bast in de volle zon zit als bouwvakkers - zijn dat rijke mensen? Leverkanker wordt veroorzaakt door drankgebruik. Rijke mensen drinken meer dan arme mensen. Dus? Nee: leverkanker komt niet het meest voor bij rijke mensen. Waarom? Omdat rijke mensen over het algemeen gezonder leven/eten dan arme mensen. Gezonder leven/eten heeft blijkbaar een remmende invloed op het ontstaan van leverkanker.
LeonardN
2 maanden geleden
Wat ronron1212 beweert komt dan ook niet uit het onderzoek. Het onderzoek stelt dat mensen met een rijkere mensen wellicht eerder naar de dokter gaan als ze een huidvlekje zien. https://nos.nl/artikel/2509617-waarom-longkanker-vaker-wordt-gevonden-bij-de-laagste-inkomens-en-huidkanker-juist-bij-de-hogere Bij huidkanker (waaronder melanomen) zie je ook grote verschillen, maar daar springen juist de hogere inkomens eruit, bij zowel de vrouwen als de mannen. Volgens onderzoeker Aarts kan dat te maken hebben met het feit dat zij sneller naar de dokter gaan als zij een plekje op hun lijf aantreffen.

Antwoorden (2)

De sociaaleconomische status maakt niet heel erg veel uit voor het stadium van de diagnoses, zag IKNL. Toch zijn rijkere mensen er wel vaker eerder bij als het gaat om kankersoorten die ook via bevolkingsonderzoeken worden opgespoord (darmkanker, borstkanker, baarmoederhalskanker). Ze nemen vaker aan de programma's deel.

Ze zijn overigens ook gemakkelijker te porren voor preventie via het HPV-vaccin (de prik tegen baarmoederhalskanker, kanker aan mond- en keelholte, de vagina, schaamlippen, de anus en de penis). De hogere prostaatkankercijfers hebben mogelijk ook te maken met het vaker laten uitvoeren van testen.
fremar
2 maanden geleden
Of bepaalde kankersoorten vaker voorkomen bij rijke mensen is niet aangetoond. Wel is aangetoond dat rijke mensen meer 'gezondheidsvaardigheden' hebben dan arme mensen: ze stappen sneller naar een arts en dan kan eerder een diagnose worden gesteld.
Een voorbeeld. Huidkanker heeft in principe met inkomen niets te maken. Wel met langdurig en vaak in de volle zon zitten. Rijke mensen zijn alerter dan arme mensen wat hun gezondheid betreft. Rijke mensen trekken sneller aan de bel bij een arts. Hierdoor wordt ook vaker kanker geconstateerd.
Het constateren van kanker heeft niet direct te maken met de frequentie waarin een bepaalde kanker voorkomt - mede omdat kanker bij arme mensen soms niet of pas in een laat stadium wordt gediagnosticeerd.
Nog een voorbeeld. Leverkanker wordt veroorzaakt door drankgebruik. Rijke mensen drinken meer dan arme mensen. Toch komt leverkanker meer voor bij arme mensen dan bij rijke mensen. Vermoedelijk omdat arme mensen gemiddeld een ongezonder leefpatroon hebben - waardoor ze ontvankelijker zijn voor leverkanker.
Het onderzoek waar de vraag naar verwijst stelt niet dat bepaalde kankersoorten vaker voorkomen bij rijke mensen. Het onderzoek stelt dat bepaalde soorten kanker relatief vaak worden geconstateerd bij arme mensen. Leverkanker een factor 3, maag- en hoofd-halskanker beide een factor 2,5 - in vergelijking met rijke mensen.
Bron: AD. Voor sommige media had het onderzoek vandaag geen nieuwswaarde, zoals NRC.
Toegevoegd op 21 februari 2024 11:07: tekst
2 maanden geleden