Heb ik epilepsie?

Ik ben een jongedame van 18 jaar en heb een 2 of 3 jaar geleden een aanval gehad. We hadden die dag op school een veiligheidsproject, waar een ziekenwagen stond met 2 mensen die een uitleg deden. Het was goed weer en het was erg warm. Ik had die dag nog niet zo veel gedronken. Op een gegeven moment, voelde ik me suf en zag zwart voor mijn ogen.

Volgens de mensen die rond mij stonden:
- viel ik stokstijf op de grond
- leek het een epileptische aanval (grand mal)
- was ik 5 minuten buiten bewustzijn

Toen ik wakker werd was ik erg in paniek, mijn bloeddruk was 16 over 10. De mensen die de uitleg deden, hebben mij geholpen en vroegen aan mij of ik bekend was met epilepsie. Ik schrok en zei "nee, niet dat ik weet".
Toen ze mij recht trokken , trilde ik op mijn benen en voelde ik dat ik urine had verloren. Na deze aanval heb ik steeds last van heel erge hoofdpijn.

Ik vraag me dus nog altijd af of ik epilepsie heb of niet? Want ik vindt het raar dat ik het dan nog maar 1 keer heb gehad. Op het internet vindt ik hier niets over. Kan iemand mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
bamibal
10 jaar geleden
Wat dacht je van een dokter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben naar een dokter geweest (die avond nog), maar zij zei tegen mij dat er niets was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou inderdaad, naar WAT voor dokter ben je geweest zeg? Het kan overigens dat je maar 1x een epileptische aanval krijgt maar ik had hier wel wat meer onderzoek naar laten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt. Maar die hoofdpijn heeft dat er ook mee te maken?? Want daar heb ik sinds dien, veel last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
???
Thecis
10 jaar geleden
Ik zou nogmaals naar de dokter gaan en de gehele geschiedenis uitleggen. Het feit dat je hoofdpijn er aan over gehouden hebt, kan allerlei dingen betekenen, maar het lijkt me niet goed (let op, ik ben geen dokter, dus dit is een persoonlijk waarde oordeel, geen medisch advies of conclusie). Er zijn hoofdpijnklinieken die zich hier in specialiseren. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (in Den Bosch) heeft een gespecialiseerde neuroloog die hier veel mee doet. Wellicht dat deze info kan helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16 over 10? Ik mag toch hopen dat dat 160 over 100 was, dat is dan aan de hoge kant. Ga naar je huisarts en laat deze je onderzoeken.

Het beste antwoord

Zonder verdere informatie is dit voor ons op GV natuurlijk niet te zeggen. That saus: nee, hoogst waarschijnlijk heb je geen epilepsie.

Wat insulten betreft geldt één insult is géén insult, oftewel je moet meer dan één insult gehad hebben om zelfs maar de diagnose epilepsie te overwegen.
Daarbij komt dat de manier waarop je de "aanval" omschrijft mij ook niet aan een insult doet denken. Zoals je het omschrijft denk ik eerder aan orthostatische hypotensie. Hierbij is je bloeddruk laag waardoor er even te weinig bloed in de hersen komt. Gevolg is, dat het zwart wordt voor de ogen, soms sterretjes zien, en dan vallen. Hierbij kunnen soms trekkingen optreden met ook incontinentie voor urine. Na afloop is er dan niets meer aan de hand, op soms een wiebelig gevoel of hoofdpijn na.
Dit is iets onschuldigs, het kan geen enkel kwaad. Het komt vaak voor in de puberteit, juist op warme dagen waarop je weinig hebt gedronken.

Soms wordt dit geweten aan een laag bloedsuiker, een hypoglycemie. Dit komt echter alleen voor bij diabeten die te veel medicijnen hebben ingenomen tov hoeveel ze gegeten hebben. Slechts een klein aantal zeldzame ziekten kan dit ook geven.

Bij een echte grand mal trekken eerst alle spieren samen. Hierdoor val je inderdaad stijf om, je slaakt een kreet doordat je ademhalingsspieren de lucht uit je longen persen. Je bent dan incontinent voor urine én ontlasting. Daarna beginnen al je spieren te trillen. De tijd die dit duurt wisselt erg , van een minuut tot uren (maar dat laatste alleen zonder behandeling; dit is zeer schadelijk tot dodelijk). Gedurende de gehele aanval ben je buiten bewustzijn, tot minimaal een kwartier daarna. Het is gebruikelijk om daarna nog uren versuft of in slaap te zijn.
Helaas kunnen verschillende insulten nogal van elkaar verschillen.

Of het epilepsie is kan alleen een neuroloog zeggen, na een EEG, maar de kans is nihil.

De hoofdpijn die je nu hebt staat hier los van, epilepsie of niet. Waar het wel vandaan komt kan niemand je vertellen zonder verdere informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel. Ik heb uit uw antwoord al meer informatie gekregen.

Andere antwoorden (4)

Dit klinkt eerder als een soort van hypoglycemie. Heb ik zelf ook wel eens gehad. Kan komen door de warmte en te weinig drinken. Misschien had je ook niet goed gegeten.
Ik had het zelf ook wel eens gehad, kreeg ineens koud zweet, duizelig en trillerig, en allemaal zwarte vlekken voor mijn ogen.
Ik was echt net niet flauwgevallen, maar dat kwam omdat ik snel een bekertje suikerwater kreeg.

Kan soms komen als je bloeddruk wat aan de lage kant is (gebeurt vaak in de puberteit).
Maar heb je nu nog steeds hoofdpijn? dat lijkt mij niet normaal/

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ik ben maar een persoon op internet, ik weet je medische geschiedenis en dergelijke niet.
Mogelijk was het wel een soort epilepsie, dat zou je door een huisarts moeten laten bepalen.
Ik antwoordde alleen omdat deze situatie heel vergelijkbaar klonk met iets dat ik eens heb meegemaakt. En dat was gewoon door zeer lage bloedsuiker (in combinatie met vermoeidheid bij mij, door de warmte bij jou denk ik)
10 jaar geleden
google eens op vasovagale syncope, misschien dat je overeenkomsten ziet.

mijn schoonvader had er een en het was net een grand mal.
10 jaar geleden
Het is wel logisch maar eigenlijk niet altijd verstandig om met dit soort zaken informatie te zoeken op internet. Je komt of geen antwoorden tegen, of teveel waardoor je je meer zorgen gaat maken. Het is niet aan ons om een diagnose te stellen, tevens is dat ook niet mogelijk op deze manier. Als je je echt zorgen maakt, en zo lijkt het, maak dan een afspraak met je huisarts, die zou jou mogelijk verder kunnen helpen door onderzoek, diagnose en eventuele behandeling of juist geruststelling. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JoyceVanHaute
Je zou een verwijzing kunnen vragen naar een polikliniek van het epilepsiecentrum. www.sein.nl
Maar het zou ook net zou goed een ppea aanval kunnen zijn geweest. Een aanval wat er op leek zou ook nog kunnen http://www.sein.nl/over-epilepsie/spanningsaanvallen/ of een eenmalig insult

En hier vind je de poliklinieken van het epilepsiecentrum in heel Nederland

http://www.sein.nl/diagnose-en-behandeling/contact-en-route/

Je zou dit ook al eens kunnen invullen voor een neuroloog:

http://www.sein.nl/fileadmin/user_upload/Diagnose_en_behandeling/documenten/Vragenlijst_polikliniek_0611.pdf