Wat te doen bij schimmelinfecties? (Candida albicans)

Beste mensen,

ik neem nu "Fluconazol" 50mg (1 tabletje per dag) op een nuchtere maag en dit zo'n 10 dagenlang...

Ik lees hier en daar dat Candida patiënten vooral gist en geraffineerde suikers moeten vermijden, gezonde suikers liefst ook en het liefst een koolhydraten-arm dieet volgen lees ik...

Maar dat is toch bijna onmogelijk?

De hersenen hebben toch glucose nodig?

En ergens anders lees ik dan dat men het best complexe (langzame) koolhydraten eet i.p.v. bewerkte snelle koolhydraten.

Dus producten zoals zilvervliesrijst & quinoa raden ze dan wel weer aan...

Ik zit eerlijk gezegd in de war, wie of wat moet ik geloven en wat zijn jullie meningen hierover?

Die "Fluconazol" zal zijn werk wel doen en al die schimmels doden, maar ik heb het over de toekomst, wat mag ik wel en niet eten (ter preventie) om die schimmels geen kans meer te geven?

Want heb een beetje schrik dat ze terug zullen komen...

P.S.: stel als ik in het vervolg totaal geen bewerkte (snelle) suikers, geraffineerde suikers en producten met schimmels en gist zou eten en in de plaats daarvan producten met complexe (langzame) koolhydraten zou eten, ben ik dan op de goeie weg?

Echt, alle tips en adviezen zijn welkom,
ik zal het op prijs stellen
groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (3)

Beschouw jezelf niet als een patient. Die candida-schimmel is sowieso aanwezig in en op jouw lichaam, maar als er een onbalans ontstaat kan hij gaan woekeren.

Candida duidt op een verstoorde zuurgraad. Vooral bij vrouwen is het een veelvuldig voorkomend kwaaltje. Over het algemeen helpen de anti-schimmelkuurtjes er prima tegen. Als ze terug komen weet je wat er aan de hand is en ga je terug naar de huisarts.

Pas als jij herhaaldelijk de candida-besmetting terug krijgt, moet je eens goed gaan kijken of er niet iets anders aan de hand is en dan kan een verandering van voedselpatroon wellicht helpen. Bij vrouwen die geregeld candida hebben, wordt over het algemeen een bloedtest gedaan om te kijken of ze geen probleem hebben met hun bloedsuiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Candida Albicans is een onderschat probleem!

Het is waar dat deze schimmel niet altijd problemen geeft. Echter bij een onbalans kan de schimmel wel klachten gaan geven. Meestal zijn deze problemen gemakkelijk te verhelpen. Een schimmel wordt gelukkig niet resistent, zoals bacteriën. Een antischimmelcreme/poeder/tablet doet de klachten verdwijnen. Even iets langer gebruiken dan de klachten bestaan en de natuurlijke balans is hersteld.

Dit is echter alleen zo, wanneer de OORZAAK van de onbalans verdwenen is.

Er zijn verschillende factoren die de groei van Candida Albicans bevorderen en deze zullen teruggedrongen worden tot minstens het aanvaardbare niveau waarop er geen klachten meer bestaan. (En er dus niet chronisch gebruik gemaakt hoeft te worden van antischimmelproducten.)
Dàn is de gezonde balans hersteld.

Deze balans is voor ieder mens verschillend. Dat komt door gevoeligheid voor de schimmel, andere weerstand, maar kan ook bijvoorbeeld komen door antibioticagebruik (in het verleden). Deze laatste is er bijvoorbeeld vaak de oorzaak dat Candida in de darmen een weelderige flora vormt, dan gezond zou zijn, maar kan zich ook op de huid/slijmvliezen voordoen na antibioticagebruik. Commensalen (niet ziekmakende bacteriën) worden namelijk ook gedood door antibiotica en doordat deze 'goede micro-organismen' verdwijnen, is er ruimte voor aanwas van andere micro-organismen. Wanneer de juiste omstandigheden daar zijn voor Candida zal deze zijn slag slaan en de lege plekjes opvullen.

Het is dus zaak om de juiste omstandigheden voor Candida dermate terug te dringen, dat Candida geen problemen meer geeft. Allereerst is het belangrijk om (chronisch) gebruik van antibiotica te stoppen. Vaak een blaasontsteking? Chronische bronchitis en aan de pufjes? Er zijn mogelijkheden om van de antibiotica af te blijven, maar omdat ik niet weet of het relevant is, zal ik het hier verder niet over hebben.

Infecties hebben meer kans wanneer je weerstand minder is. Dat is voor Candida niet anders. Zorg dus goed voor jezelf. (Luister naar signalen van je lichaam. Neem je rust en zorg voor voldoende beweging.)

Zie mijn reactie hieronder voor vervolg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de balans van een woekerende Candida onder controle te krijgen zou ik je adviseren om naar een orthomoleculaire therapeut te gaan. Simpel omdat de meeste huisartsen te weinig kennis hierover bezitten en om een goed resultaat te boeken heb je kennis nodig en iemand die je hierin begeleidt.

De toepassing zal zijn kruiden en preparaten ( schimmeldodende werking ) en ook om de gifstoffen die vrijkomen goed af te voeren. Verder een speciaal dieet dat kan soms wel eens een jaar duren.

Mocht je geen geld hebben of andere bezwaren dan wil je best wel een lijstje sturen van goede voeding en preparaten maar succes kan ik je niet garanderen omdat ik niet de nodige ervaring bezit.

Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Doe eens deze test voor een indicatie. Weet je zeker dat je Candida is?