Dat ligt aan de verhouding tussen de verschillende soorten cholesterol: Het HDL en LDL cholesterol. Die verhouding geeft een betere maat dan zomaar een 'hoog cholesterol'. Veel HDL is bijv goed en veel LDL is slecht. Ook het triglyceridengehalte moet je weten om te bepalen wat goed of slecht is.

Als er echt een verhoogd cholesterol is gemeten (en er is goed gekeken naar de verschillende soorten en het triglyceriden gehalte) vergroot dat je KANS op hart- en vaatziekten. Ze noemen een hoog cholesterolgehalte daarom een risicofactor.

Andere risicofactoren zijn bijvoorbeeld roken, hoge bloeddruk, diabetes, erfelijkheid of overgewicht. Hoe meer risicofactoren u heeft, hoe groter uw risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bloed bloedaderen kunnen dicht gaan slippen waardoor hartklachten ontstaan.

In het ergste geval kun je een hartinfarct ervan krijgen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult "slibben" bedoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je KANS is groter daarop, het is geen vast oorzaak en gevolg verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HappyBram Ja, ik bedoelde slibben. Bedankt.