Is er iets mis wanneer je plots kanariegeel snot hebt?

Toen ik zonet mijn neus aan het snuiten was, was ik enorm verbaasd aangezien er een enorm geel snot uitkwam. Niet van dat gewone geel als bij een verkoudheid, maar echt kanariegeel, totaal niet een kleur die je zou verwachten uit je neus te komen...
Ik heb vorige week een flinke verhoudheid gehad, maar deze is sinds het weekend alweer weg, sindsdien heb ik nog wel wat hoofdpijn boven mijn rechteroor wanneer ik mijn hoofd schud. Het is dan ook enkel mijn rechter neusgat waar dit vreemde snot uitkomt.

Wat kan er aan de hand zijn? Ik ben nog niet meteen ongerust, maar als dit zo morgen nog steeds is ga ik toch wel eens naar de dokter...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
61.5K

Antwoorden (2)

De kleur van het snot en slijm geeft aan wat er zich in het lichaam afspeelt. Je hebt er dan ook verschillende kleuren voor die aangeven wat er aan de hand kan zijn.

Geel snot betekent meestal dat je een virus of infectie hebt in de bijholten. Is de kleur licht of felgeel, dan geeft dit aan dat jouw lichaam bezig is te vechten tegen een infectie. In jouw geval is het die verkoudheid, wat overigens meestal de oorzaak is. Je hebt dan een fellere kleur die meestal na een paar dagen donkerder zal worden.
Zou de bacterie 'staphylococcus aureus' aanwezig zijn, dan zou de kleur eerder goudgeel moeten zijn en zou de kleur donkergeel zijn, dan wijst dit op bronchitis of andere infectie in de borst.
Kanariegeel sliim is nog geen reden om direct naar de huisarts te rennen. Het lichaam is immers bezig om te vechten tegen een infectie. Zouden deze symptomen langer dan een week duren en niet verbeteren of erger worden met koortsverschijnselen, dan is het beter om de dokter te raadplegen. Blijf je ermee doorlopen, heb je kans dat het chronisch kan worden.

Om de bijholten te verlichten en de slijmvliezen iets te doen krimpen, kan je af en toe jouw neus even sprayen met een speciale neusspray. Vaak zit hierin een fysiologisch zout en kan ook aangevuld zijn met kamille, menthol e.d meestal natuurlijke stoffen.
Gebruik hem niet teveel en te lang want dan kan je het slijmvlies eerder kwaad doen. Het is echter wel goed voor de bijholten! Let dus even op wat er op de verpakking staat aangegeven...lees hem even door.
8 jaar geleden
Wat voor de ene heel normaal is, is voor de ander een afwijking. Hou het in de gaten en je weet zelf wel wat normale kleur is en wat niet normaal is. En als je echt er last van hebt en ook andere signalen zijn, dan is een gang naar de huisarts om het laten uitleggen geen slecht idee, maar er moet echt wel meer aan de hand zijn dan verkeerde kleur snot. Wel is de kleur rood, of bloedsporen waar normaal gesproken geen bloed hoort te zijn een teken dat snel actie ondernomen dient te worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat nooit kwaad kan is zout water of zout waterdamp of zoute zeelucht. Het is een goedkoop huismiddeltje wat veel beter werkt als veel andere dure medicijnen. Dat is mijn ervaring en dat heeft mij door mijn jeugd van chronische verkoudheid heen geholpen.