Waardoor raakt het neusslijmvlies geprikkeld bij een verkoudheid?

Als je een verkoudheidsvirus hebt opgelopen blijken de symptomen zo'n 2-5 dagen later te verschijnen. Een van die symptomen kan niezen zijn.
Het neusslijmvlies is dan geprikkeld. Maar waardoor raken die geprikkeld? Het virus is inmiddels al in het lichaam. Maar raakt het vlies nu geprikkeld door het virus zelf of door de afweerstoffen of.....? En is dat alleen in de neus?

8 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Een 'prikkeling' van het slijmvlies is niet een medische term; het kan dus eigenlijk van alles betekenen. In de praktijk is het zo dat artsen het nogal eens over een 'prikkeling' hebben als ze het woord 'ontsteking' proberen te vermijden; dit dan weer vaak omdat voor leken het woord 'ontsteking' meestal staat voor een ernstiger ziekteproces. Medisch gezien zegt het woord 'ontsteking' echter niets over de ernst van dat proces. In de praktijk hebben leken het meestal ook eigenlijk over een (milde) ontstekingsreactie als zij het woord prikkeling gebruiken.

Een verkoudheid is inderdaad een virale infectie van het neusslijmvlies. De virussen komen met de ademhaling op het neusslijmvlies terecht, infiltreren daar de cellen en vermenigvuldigen zich in die cellen. Op een gegeven moment (dat duurt een paar dagen, de zogenaamde incubatieperiode) zijn er zoveel virusdeeltjes dat het lichaam gaat proberen de virussen op te ruimen; hiertoe ontstaat er een ontstekingsreactie in het neusslijmvlies. Deze ontstekingsreactie merkt je als de verkoudheid, de ontstekingsreactie ís eigenlijk de verkoudheid. De medische term voor een verkoudheid is niet voor niets 'virale rhinitis' (-itis = ontsteking; rhinos = neus; dus letterlijk neusontsteking door een virus).
Eigenlijk zou je dus moeten stellen dat de prikkeling niet door de verkoudheid komt, maar dat de prikkeling (=de ontsteking aan het neusslijmvlies) de verkoudheid ís.

Het niezen is een uiting van de prikkeling/ ontsteking en die is dan weer een reactie op de infectie met het verkoudheidsvirus. Of het niezen veroorzaakt wordt door de ontsteking met de afweerstoffen of door het virus is maar net hoe je het bekijkt; uiteindelijk zijn de virussen er wel de bron van.
Meestal vindt de ontsteking bij een verkoudheid zich alleen in het neusslijmvlies af, soms kunnen de omringende slijmvliezen echter ook meedoen; denk dan met name aan de keel en de ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Als ik je goed begrijp is het niet helemaal duidelijk wát nu precies de prikkeling aan de zenuwen van de hersenen activeert; de afweerstoffen of de (toxines van?) virussen of juist weer de stoffen die vrijkomen bij het 'gevecht' ?!
Of kun je gerust stellen dat áls het immuunsysteem niet reageert er ook geen niezen op gang komt? Of is dat onbekend?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu heb je het opeens over de prikkeling van de zenuwen in de hersenen; dat is iets compleet anders dan de prikkeling van het neusslijmvlies.
De term 'prikkel' kan nogal wat dingen betekenen dus ik zal proberen die term te mijden; anders gaan de dingen door elkaar lopen. Bij een verkoudheid is er een infectie van het neusslijmvlies door een verkoudheidsvirus. Hierdoor komt er een ontstekingsreactie op gang (het slijmvlies raakt geprikkeld.) Ontstoken slijmvlies is erg gevoelig voor van alles en nog wat (voor verschillende prikkels.) Als het slijmvlies met zoiets in aanraking komt dan ontstaat er het gevoel te moeten niezen (een niesprikkel); dit zou je kunnen zien als een soort pijnreactie. Dat gevoel wordt omgezet in een elektrisch signaal (die we ook prikkel noemen) en via de vijfde hersenzenuw naar de hersenen gestuurd. Daar ontstaat dan een niesreflex. Zoals je uit bovenstaande hopelijk begrijpt is de term 'prikkel' en de verbuigingen daarvoor in deze context te vaag, het kan gewoon teveel verschillende dingen betekenen. Zullen we proberen om die term dan maar gewoon te mijden, omwille van de duidelijkheid? De 'prikkeling' van het slijmvlies (sorry, maar daar moet ik even wel je eigen woorden gebruiken) wordt niet veroorzaakt door de ontsteking; het is gewoon een ander woord voor de ontsteking. De niesprikkel wordt vervolgens wél veroorzaakt door die ontsteking.
Als de ontstekingsreactie niet op gang komt (zoals bij gebruik van sommige medicijnen bijvoorbeeld kan gebeuren) dan is er dus ook niet het gevoel te moeten niezen. Dat gevoel te moeten niezen wordt dus veroorzaakt door de ontsteking, maar de ontsteking is een reactie op de virale infectie; in mijn ogen kan je dan dus met net zoveel recht zeggen dat de niesprikkel komt door die infectie (zij het via een extra tussenstap.)

Andere antwoorden (3)

De prikkeling vindt plaats door het virus zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je neusslijmvlies geprikkeld raakt, wordt er via de vijfde hersenzenuw een signaal naar het reflexcentrum in de hersenen gestuurd. Via dit reflexcentrum worden allerlei spieren gestimuleerd waardoor de nies ontstaat. Eerst komt een diepe inademing. Vervolgens sluiten het strotteklepje en de stembanden de longen af, waardoor de lucht er even niet uit kan. De uitademingsspieren, waaronder de spieren van je ribbenkast, longen en buik, trekken zich krachtig samen. Dit veroorzaakt een explosieve uitademing, de nies. De snelheid van de lucht kan tijdens het niezen oplopen tot wel 165 km per uur.
fremar
8 jaar geleden
Een klassieke verkoudheid wordt veroorzaakt door het rhinovirus type A, B en sinds 2009 type C. Er zijn meer dan 100 verschillende serotypen ontdekt van dit virus. Hierdoor kun je dus meerdere keren verkouden worden, omdat de antilichamen die het lichaam tegen het ene serotype maakt, andere serotypen (bijna) niet herkennen.

Rhinovirussen maken deel uit van de Enterovirussen in de familie Picornaviridae. Deze familie is zeer divers in genoom en de ziektes die ze veroorzaken, onder andere polio en hepatitis A virussen vallen onder deze familie. Deze virussen hebben allen geen membraan om de eiwit capside waar het RNA in zit.

Besmetting vind plaats als een virusdeeltje uit de lucht of via je handen op je neusvlies landen. Deze bindt dan aan een specifiek deeltje (I-CAM 1) op je neusslijmvlies en dringt de cel binnen. Het eiwitkapsel valt uit elkaar en het genetisch materiaal komt vrij. Dat genetische materiaal wordt dan gebruikt als instructie voor nieuwe virusdeeltjes. Hierbij wordt veel viraal RNA aangemaakt. Je cellen hebben deeltjes die dit RNA kunnen herkennen (Toll-like receptoren, TLR-3, 6 en 9). Het lichaam reageert dus pas op het virus, als er genoeg RNA geproduceerd is. Ook is bekend dat de bovenste cel laag van je neusslijmvlies beschadigd raakt, waardoor er vloeistoffen 'lekken' en bacteriën dieper kunnen binnendringen. Dit veroorzaakt de "prikkeling".

Je lichaam reageert hierop door immuuncellen aan te trekken en lichamelijk door de bekende "grieperigheid": koorts, snotneus, spierpijn, hoesten en niesen. De immuuncellen ruimen de bacteriën en geïnfecteerde cellen op. Na een paar dagen gaat je lichaam antilichamen aanmaken. Vaak zijn deze er pas, als het ziekteproces al haast voorbij is. Deze antilichamen beschermen je de volgende keer als hetzelfde serotype op je neusslijmvlies terecht komt, omdat ze dit virusdeeltje herkennen en kunnen neutraliseren.

Als je Engels redelijk is en je het aandurft is de eerste bron interessant. Hierin staat in een paar pagina's beschreven wat het rhinovirus tijdens ziekte doet. Met wikipedia ernaast voor de moeilijke termen kun je een hoop leren.