klopt het dat je in de zg stopweek van de chemokuur met pillen vatbaarder ben voor ziekten?

ik gebruik een chemokuur van 2 weken met steeds één stopweek en dan weer 2 weken en zo verder.
Ik hoor wel eens zeggen dat je in die stopweek extra vatbaar ben voor ziekten. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Door een chemokuur worden ook gezonde cellen geremd, waaronder de leucocyten (witte bloedlichaampjes) . Dat is een belangrijke reden om telkens stopweeken in te lassen. Die leucocyten worden tijdens de kuur in de gaten gehouden omdat ze o.m. van belang zijn om (ziekteverwekkende) indringers onschadelijk te maken. Het is in die zin juist dat je vatbaarder bent voor ziekten.

Toegevoegd na 1 uur:
De vatbaarheid voor ziekten is het grootste op het moment dat de het leucocyten aantal het laagst is. Na een paar dagen stoppen stijgt doorgaand dat aantal weer. Zie de bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zie de toevoeging en de bron