Hoe ga je om met een paranoïde persoon , die geen dokter , geen psychiater of psycholoog vertrouwt ?

Iemand die als de dood is voor opmaken van dossiers ,databases en informatie .....die voor hem juist de paranoïa is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de dokter zoekt hij cameras , afluisterapparatuur in bloembakken , doorkijkspiegels , GSM's etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

Helaas wordt de groep mensen die stelselmatig iedere behandeling weigert, steeds groter. Bij paranoia is één van de kenmerken dat de patiënt vrijwel alles en iedereen in zijn omgeving wantrouwt. Zo iemand valt met redelijke argumenten niet meer te overtuigen.

Pas als de patiënt een ernstig gevaar dreigt te worden voor zichzelf of voor mensen uit zijn of haar omgeving, kun je via je huisarts de crisisdienst inschakelen en kan iemand tegen zijn of haar wil worden opgenomen. Als er geen sprake is van gevaar kun je vaak niet veel anders doen dan steun zoeken voor jezelf om er zelf niet aan onder door te gaan.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt natuurlijk aan de verhouding die je met die persoon hebt.

Is het een kennis, kan kun je dit soort onderwerpen proberen te vermijden.
En misschien zelfs beter de hele persoon.
Je kunt daar als leek toch heel weinig aan doen
en het heeft geen zin om je zelf in negativiteit
te laten meeslepen.

Kun je niet om die persoon heen,
probeer dan samen leuke dingen te doen
die niets te maken hebben met gezondheidstoestanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man vertrouwd , behalve zijn moeder en misschien 1 of 2 personen : niemand
Zelfs die personen moeten heel goed opletten wat ze hem zeggen.
Desbetreffende persoon met beide benen op de grond zetten, en hem vertellen dat hij echt niet zo interessant is, dat men hem zou willen afluisteren/filmen etc.
Bovendien zou ik hem geen james-bond films meer laten kijken. ( hoe komt hij anders aan de levende paranoide fantasie in z,n hoofd ? )
Anders eens kijken of je een psygiater om advies kan vragen, zonder de persoon in kwestie daarover gelijk in te lichten, anders gaat ie jouw straks ook niet meer vertrouwen gezien zijn geestelijke staat.