Wat betekend "mature data" in een onderzoek bij een groep patiënten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (2)

In een medische studie wordt soms een dubbel-blind onderzoek gedaan.
Een deel van de patiënten krijgt het werkelijke medicijn of behandeling, een ander deel krijgt een placebo. Niemand weet wie de werkelijke behandeling krijg: ook de arts niet.
( dubbel blind, de dokter en de patiënt zijn niet ingelicht )

De gegevens die uit dit onderzoek komen, kunnen pas verwerkt worden wanneer de test helemaal klaar is.
Dan heb je Mature Data. ( gerijpte gegevens ).

_____________________________citaat uit forum __________
In a double blind clinical trial one cannot analyse the data until the end (primary end point) is reached because one doesn't know who got what treatment until then.
____________________________________________________
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verzamelen van Mature data gebeurt via een wetenschappelijk onderzoek (uitkomsten van verschillende behandelmethodes worden met elkaar vergeleken en bestudeerd). Een dubbelblind onderzoek is een klinisch statistisch onderzoek
Het verzamelen van Date Mature wordt gedaan door wetenschappers via een jarenlange wetenschappelijke studie.
Bij het verzamelen van Data Mature worden verschillende behandelingen en/of verschillende geneesmiddelen met elkaar vergeleken.
Dit verzamelen van Data gebeurt door de uitkomsten van de behandelingsmethodes bij verschillende groepen patiënten te onderzoeken. Deze patiënten hebben dan over een langere periode bepaalde behandelingen ondergaan.
Elke onderzochte patiëntengroep moet van dezelfde doelgroep zijn. De patiënten van een doelgroep moeten dezelfde behandelingsmethode hebben ondergaan.
Dus bv allemaal behandeld zijn tegen bv. alleen borstkanker maar via een verschillende methode.
De gegevens van deze wetenschappelijke studies waarbij patiëntengroepen vaak jarenlang worden gevolgd, worden met elkaar vergeleken en worden er conclusies uit getrokken. Deze conclusies worden ook weer vergeleken met bv studies die elders op de wereld op universiteiten plaatsvinden.
Bij een studie van patiënten na behandeling door middel van IMRT (Intensity-Modulated Radiation Therapy ) werden de waardes vergeleken met de waardes die verkregen werden bij patiënten die behandeld werden door middel van CV-RT (Conventionele Radiotherapie).
Men bepaalt vooraf wat men onderzoekt en wat men gaat vergelijken.
Vaak vinden de wetenschappers meer onderzoek noodzakelijk om meer “mature data” te verkrijgen om de meerwaarde van bepaalde behandelingen of medicijnen te kunnen beoordelen. Meer Mature Data betekent dan: gegevens van nog meer onderzoeken verzamelen over een nog langere periode.
Bij het verzamelen van Data Mature is het doel te onderzoeken welke behandeling de beste resultaten geeft.

http://www.oncoline.nl/files/richtlijn_pdf/858/Anuscarcinoom%202.0%20consensus%20based.pdf

Dubbelblind onderzoek wordt vooral uitgevoerd in onderzoek naar de effectiviteit van een behandeling of geneesmiddel in de geneeskunde, niet of de ene behandeling of het ene geneesmiddel betere resultaten geeft dan het andere.
Bij een klinisch dubbel-blind onderzoek kan men de gegevens niet analyseren voor het onderzoek is afgesloten omdat noch de proefpersoon, noch de onderzoeker weet wie tot de experimentele groep behoort en wie tot de controle groep.