Hoe krijgt men de ziekte van Meunière, (evenwichtstoornissen), is het erfelijk, zijn er zaken of omstandigheden die een aanval kunnen veroorzaken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
15.2K

Het beste antwoord

"In het binnenoor zitten compartimenten met de vloeistoffen endolymfe en perilymfe die van elkaar gescheiden zijn door het membraan van Reissner maar door lekkage onbedoeld contact met elkaar maken. Dit veroorzaakt een soort "kortsluiting", waardoor verkeerde informatie naar het evenwichtscentrum in de hersenen wordt gestuurd met (duizeligheid als gevolg. Tegelijkertijd worden de haarcellen in het slakkenhuis beschadigd hetgeen leidt tot slechthorendheid en tinnitus.

Vroeger dacht men dat de lekkage werd veroorzaakt door overproductie van endolymfe (door stresshormonen of slechte afvoer). Dit zorgt voor een extra druk op het membraan, wat daardoor scheurt. Wetenschappers denken nu dat een virusinfectie of auto-immuunziekte het membraan afbreekt en verzwakt. Dit wordt gestaafd door onderzoek waaruit bleek dat tachtig procent van de patiënten stoffen in hun bloed hadden die wijzen op een eerder viruscontact of een auto-immuunreactie."

Er lijken geen uitlokkende factoren voor een aanval bekend te zijn, en uit bovenstaand verhaal kun je concluderen dat het niet erfelijk lijtk te zijn.

Meer info via:

- NVVS, Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden, die ook een tak voor Ménièrepatiënten heeft: : http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=4

- Hoorzaken: http://www.meniere.nl/

- de Vlaamse vereniging voor Ménièrepatiënten: http://www.meniere.be/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Ondanks intensief onderzoek is de oorzaak van de ziekte ( te hoge productie van vocht en/ of te weinig afvoer ?) tot op heden nog niet gekend. Mede door het sterk "persoonsgebonden" ziektebeeld, is het niet altijd makkelijk de gepaste behandeling te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het precies ontstaat weet ik niet maar het heeft te maken met je evenwichtsorgaan wat in je binnenoor zit.
Dit is gevuld met een vloeistof. Je binnenoor is omsloten met een dunne membraam wat is gaan lekken en verstoren je ballans waardoor je erge aanvallen van draaiduizeligheid krijgt met valneigingen. Dit beschadigt uiteindelijk je gehoor en je wordt slechthorend .Veel mensen hebben last van een drukkend of vol en verstopt gevoel in het oor. Vaak gaat dit gevoel vooraf aan een aanval. Een aanval kondigt zich niet altijd aan.
Het is (nog) niet aangetoond dat het erfelijk is.
Wel nemen na verloop van tijd de draaiduizelingen af maar wordt het gehoor minder.