Is er een naam voor witte vlekken voor je ogen zien en niet horen als je misselijk wordt? + Heeft nog iemand dit?

Telkens ik misselijk wordt, wat enkel voorkomt als ik een tijdje in een ruimte rechtsta (buiten geen probleem, enkel binnen), zie ik witte plekken voor m'n ogen totdat uiteindelijk alles wit wordt en ik niets meer zien, alleen wit. Ik sta dan op het randje van flauwvallen en ga dan zitten (het komt plots op, op nog geen minuut is het zo)
Ook vermindert mijn gehoor als ik die plekken begin te zien, en als ik dan uiteindelijk niets meer zie, hoor ik ook nog maar amper!

Ik heb dit al eens aan mijn huisarts gemeld, maar hij zegt dat het niet kan dat ik witte plekken zie. (Ik zal toch zelf wel weten wat ik zie zeker?!) Op internet vind ik ook niets hierover.
Weet iemand of hier een naam voor is zodat ik er meer over kan opzoeken? (of misschien iemand die dit ook heeft?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.9K

Het beste antwoord

Naar mijn weten bestaat daar niet een specifieke naam voor.

Je klacht doet mij toch vooral denken aan ortostatische hypotensie. Hierbij daalt je bloeddruk te veel op het moment dat je staat. Het wordt ook wel kortaf ortostase genoemd. Doordat je bloeddruk dan daalt komt er te weinig bloed in je hoofd waardoor je dreigt flauw te vallen, of daadwerkelijk flauw te vallen als je niet gaat zitten.
De klachten die hierbij komen zijn een licht gevoel in het hoofd, sterretjes zien, zwart worden voor de ogen en uiteindelijk dus flauwvallen. Dit ontstaat binnen enkele minuten nadat je opstaat.
Het klinkt misschien eng, maar kan geen kwaad en gaat vanzelf ook weer weg.

Je klachten komen redelijk overeen; al wordt het bij jou wit in plaats van zwart. Op zich zijn de sterretjes wel witte puntjes, als dat er erg veel zijn kunnen ze samen witte vlekken vormen of je hele blikveld vullen.

Natuurlijk weet ik het niet zeker, maar het is eenvoudig te testen door je bloeddruk en pols op te nemen als je even gezeten hebt en daarna nogmaals als je gaat staan. Je huisarts zou dat moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens gehad, alleen ipv. Wit krijg ik zwart voor me te zien. Mijn gehoor wordt dan ook minder, dan krijg k zo een piep in m'n oren. Ik heb er laatst van moeten overgeven. Ik denk inderdaad ook dat het komt door een te lage bloeddruk,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens gehad, alleen ipv. Wit krijg ik zwart voor me te zien. Mijn gehoor wordt dan ook minder, dan krijg k zo een piep in m'n oren. Ik heb er laatst van moeten overgeven. Op het moment dat je die dingen voelt trekt ook het gevoel uit je weg, kan dat kloppen ? Ik denk inderdaad ook dat het komt door een te lage bloeddruk, je zou je eigen bloeddruk ongeveer kunnen opmeten, maar ik raad het je aan om daarvoor een verzoekje te doen aan de huisarts.

Andere antwoorden (1)

Ik heb met regelmaat precies dezelfde verschijnselen en ik heb een hele lage bloeddruk. Ik viel vroeger regelmatig flauw nadat deze verschijnselen zich voordeden. Mijn huisarts herkende het wel en raad aan om wat zoute dropjes op zak te hebben en regelmatig iets met zout te nuttigen. Bouillon, handje chips, wat dropjes etc. Ik kreeg de volgende tip van iemand : Als je het voelt opkomen, ga dan zitten met je benen over elkaar en knijp heel hard je beenspieren samen. Breng je hoofd richting je knieën. Op deze manier "pers" je weer bloed naar je bovenlichaam
en voel je je sneller opknappen. Het werkt echt!