Is snijden in een kwaadaardige/goedaardige tumor gevaarlijk?

Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk, waarbij ik een deelvraag moet uitwerken over behandelingen van kanker. Nu vroeg ik mij dus af hoe gevaarlijk het operatief verwijderen is van goedaardige/kwaardige zwellingen, en wat überhaupt het verschil is in het wegsnijden van de twee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het wegsnijden van gezwellen kunnen er cellen wegspringen die elders in het lichaam gaan woekeren. Dat kan ook wel bij operatief verwijderen maar daar is de kans veel kleiner bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bij goed aardig ( zo goed zijn ze niet ) is er geen uitzaaiing 's gevaar . Het blijft altijd een operatie met dus risico's . Bloedingen , beschadigingen van omliggend wel gezond weefsel . Ontstekingen na de operatie. Bij kwaad aardig risico van uitzaaiing het niet genoeg weg halen of juist weer on nodig veel . En de normale operatie risico's .

Het beste antwoord

Heel specifiek is deze vraag niet; welke risico's en met name hoe groot die risico's zijn verschilt namelijk van patiënt tot patiënt. Een heel eenduidig antwoord is dan dus niet te geven; ik zal een poging doen.

Om te beginnen heeft elke operatie risico's. Bij elke operatie wordt er een wond in de patiënt gemaakt. Er is dan dus altijd het risico op bloedingen, nabloedingen, infecties aan de wond in de dagen na de operatie. Een operatie gebeurt vaak onder narcose. Voor de narcose worden medicijnen gegeven en elk medicijn heeft bijwerkingen. Welke bijwerkingen spelen hangt af van de gebruikte middelen. Dit zijn slechts de meest voorkomende complicaties, maar elk type operatie heeft zo zijn specifieke complicaties; in sommige gevallen zelfs de dood.

Je kan je voorstellen dat het uiteindelijke risico dat een patiënt loopt nogal afhangt van zijn situatie; een verwijdering van een niet-kwaadaardige moedervlek (=een benigne tumor) bij een gezonde 20-jarige kent minder risico op complicaties en minder ernstige complicaties dan een verwijdering van een groot stuk darm vanwege een grote kwaadaardige tumor bij een 80-jarige; zeker als die 80-jarige uitgebreid bekend is met kwalen aan hart en longen. Daarbij kan je zeggen dat hoe groter de tumor, hoe meer complicaties. Patiënten met uitzaaiingen en mensen met een slechtere gezondheid lopen meer risico's.
Daarnaast is het soort tumor en de lokalisatie nogal van belang.

Het operatief verwijderen van een goedaardige tumor kent buiten de al genoemde complicaties eigenlijk geen problemen. Het is denkbaar dat er in de tumor gesneden wordt. Op zich is dat geen probleem; het geeft gewoon geen problemen. Wel is het mogelijk dat er hierdoor een stukje van de tumor in de patiënt achterblijft. Op termijn kan dit stukje weer uitgroeien en dan is de tumor dus weer terug; uiteraard is dat onwenselijk en dus te beschouwen als een complicatie.
Sommige goedaardige tumoren zijn een voorstadium van kwaadaardige tumoren. Het is mogelijk dat er een stukje goedaardige tumor niet verwijderd wordt en kwaadaardig geworden is op het moment dat hij weer ontdekt wordt.
Over het algemeen (maar er zijn uitzonderingen) zijn goedaardige tumoren echter goed afgrensbaar en dus hoeft de chirurg de tumor alleen maar uit te pellen en is de tumor zelf makkelijk geheel te verwijderen.

--- wordt vervolgd ---
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
--- Vervolg --- Ook het verwijderen van een kwaadaardige tumor kent de bovenstaande problemen. Mensen met een kwaadaardige tumor (zeker als deze uitgezaaid zijn) zijn over het algemeen in een slechtere conditie hetgeen operaties dus altijd risicovoller maakt. Daarbij komt dat kwaadaardige tumoren meestal geen mooi afgrensbare bolletjes zijn; ze woekeren immers door alle weefsels heen. Als dan alleen een bolletje verwijderd word dan blijft er vrijwel zeker een deel van de tumor achter. Uiteraard moet dat voorkomen worden. Daarom moet een kwaadaardige tumor verwijderd worden met een (vaak groot) deel van de omringende weefsels. Aangezien er dus een groter deel verwijderd wordt nemen de risico's nog verder toe.
Als er per ongeluk een stukje van een kwaadaardige tumor achterblijft dan gaat die verder groeien. Tegen de tijd dat dat ontdekt wordt is zo'n tumor vaak verder ingegroeid en verder uitgezaaid.
Snijden in een kwaadaardige tumor kan wel kwaad. De cellen in zo'n tumor zitten niet erg goed aan elkaar vast. Door het snijden worden ze dan als het ware weggesleept door het mes. Ze kunnen dan weer in de bloedbaan van de patiënt komen en zo kunnen uitzaaiingen veroorzaakt worden. Dat dit gebeurt is natuurlijk de nachtmerrie van elke patiënt en arts; gelukkig gebeurt het maar zelden zelfs al wordt er in de tumor gesneden. Toch zal elke chirurg proberen te vermijden dat er in een kwaadaardige tumor gesneden wordt. De kans dat het gebeurt is ook niet groot aangezien de tumor met een ruime marge verwijderd dient te worden.
Hoeveel van het omringende weefsel verwijderd moet worden hangt weer af van de soort tumor (meestal een aantal centimeters), soms dwingt de anatomie hier grenzen op. Ik denk dat dit wel de hoofdlijnen zijn. Als je vragen hebt dan lees ik ze hier wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry voor de onduidelijke vraag, maar het is nu zeker duidelijk voor mij. Bedankt!