Welke ziekte kunnen gewone muggen overdragen?

In een andere vraag begreep ik dat ook de gewone "Nederlandse" mug (dus ik heb het niet over malaria muggen of tijgermuggen en etc.) in theorie ziektes kunnen overdragen? Welke ziektes, bacterien of virussen kunnen deze muggen overdragen. Je wordt gewaarschuwd voor malaria muggen in sommige landen, maar ik heb nog nooit gehoord van muggen die bijv. hiv of hpv overdragen. Hoe zit dit precies? Welke ziektes zou je kunnen krijgen na een beet van een gewone mug?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Het beste antwoord

Geen.
Een vrouwtjesmug (mannetjes steken niet) kan wel geïnfecteerd bloed opzuigen, legt entomoloog Bart Knols van de Wageningen Universiteit uit. Maar dat bloed gaat naar haar muggenmaag en komt er niet meer uit als zij een ander steekt.

Hoe raken mensen dan besmet door een malariamug? Via biologische transmissie, zegt Knols. „Als het besmette bloed lang in het lichaam van de mug blijft, kan de malariaparasiet via de buikwand in de speekselklieren komen. Een mug injecteert altijd speeksel voordat zij bloed gaat zuigen en zo wordt malaria dan overgedragen.”

Hiv kan op deze manier echter niet worden overdragen, omdat muggen koudbloedig zijn; het virus sterft af voordat het de kans krijgt om in het speeksel terecht te komen.

„Het gaat sowieso maar om vier tot acht microliter bloed wat zo’n mug binnen krijgt”, zegt Knols. „De kans dat in zo’n kleine hoeveelheid een virusdeel meekomt, is verwaarloosbaar. Er zouden tien miljoen muggen moeten prikken in een seropositief lichaam, en vervolgens in een gezond lichaam, om zo’n virus over te kunnen brengen.”

Theoretisch kunnen virusdeeltjes ook aan de steeksnuit van de mug blijven hangen. „Als de mug direct daarna iemand anders steekt, kan het virus overgedragen worden. Komt voor, maar bij hiv is dit nooit aangetoond.”
Zelfs als je een mug met geïnfecteerd bloed op een open wond zou doodslaan is de kans op besmetting uiterst klein. De kans dat je twee keer door de bliksem wordt geraakt, is in feite groter.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, dit zocht ik!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitbreiding van de info, viridiflavus. Erg interessant! Bedankt!