Nadat er een scan werd genomen bleek ik beginnende bifrontale corticale hersenatrofie te hebben. Wat is dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft de arts dat dan niet meteen uitgelegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maandag aan je huisarts vragen!

Het beste antwoord

Corticale hersenatrofie =
Verschrompeling van je hersenen.

Bifrontaal is aan de voorkant van je voorhoofd,
aan beide kanten.

Bij jou zal het dus niet je achterkwab zijn,
zoals vaak voorkomt bij beginnende dementie,
maar andere delen van de hersenen die zijn aangetast.

Daar kan ik je wel sites over geven, zodat je meer kan lezen en plaatjes kan bekijken, maar dat heeft niet zo veel zin. Omdat het beginnend is, kan er misschien nog wat aan gedaan worden.

Ik zou me door je neuroloog eens een uitgebreide
uitleg laten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hersenatrofie (het kleiner worden van de hersenen) wordt regelmatig gezien bij ouderen tijdens beeldvormend onderzoek. Een afname in het volume van de grijze stof aan de buitenkant van de hersenen is een teken van corticale atrofie (wegkwijnen hersenschors).

Onderzoek naar hersenatrofie is belangrijk, omdat de mate en de snelheid van verergering van hersenatrofie geassocieerd zijn met het ontstaan van dementie.
Vraag meer uitleg aan je behandelende arts.