Kan je aangestoken worden door iemand als je net verkouden bent geweest?

Als persoon 1 verkouden is. Vervolgens persoon 2 aansteekt. Kan dan persoon 2, persoon 1 opnieuw aansteken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.5K

Het beste antwoord

Als het om hetzelfde virus gaat, zoals in jouw voorbeeld, dan is het antwoord: nee. Je bent nu immers immuun voor dat specifieke virus.

Wanneer de andere persoon een ander verkoudheidsvirus heeft dan jij, kun je wel worden aangestoken. Hoe groter de verschillen tussen "jouw" virus en "zijn" virus, hoe groter de kans is dat je opnieuw ziek wordt.

Gaat het om verschillende varianten van dezelfde virusfamilie, dan zul je niet of nauwelijks ziek worden, omdat jouw immuunsysteem dat nieuwe virus vrij snel zal herkennen en aanvallen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan.
Hoewel verkoudheid klinkt als een enkele ziekte, is het in feite een verzamelnaam voor honderden virussen die elk ongeveer dezelfde uitwerking hebben (snotneus, niezen).
Per jaar raakt een mens gemiddeld drie keer verkouden, maar dan telkens van een ander virus. Bovendien ontwikkelen er zich telkens nieuwe verkoudheidsvirussen.
Hoewel je inderdaad immuniteit opbouwt tegen het virus dat je zojuist hebt overwonnen, is de kans enorm dat degene in je omgeving een van de andere virussen bij zich draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor net zo makkelijk. Ik merk het zelf kom per dag bij heel mensen over de vloer en ben toch regelmatig verkouden. Ben in goede conditie maar voorkom het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Als het zelfde virus is niet, want dan ben jij er zelf al immuun tegen.

Toch is er een mogelijkheid, omdat virussen kunnen muteren.
Als persoon 1 de verkoudheid overdraagt naar persoon 2, en persoon 2 krijgt nog een andere virus binnen bijvoorbeeld waar je ook immuun voor bent op dat moment. En deze twee virussen gaan muteren in een gehele nieuwe virus waardoor je dus niet meer immuun bent.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je cryofiel :-)