Kan acute doofheid hersenverlamming veroorzaken?

Een vriend van mij vertelde dat hij was opgenomen in het ziekenhuis omdat er acute doofheid bij hem was opgetreden en de kans bestond dat er hersenverlamming zou ontstaan. Nu weet ik dat hersenverlamming ontstaat bij of vlak na de geboorte. Kan het ook op latere leeftijd ontstaan? Hij is 22 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Hersenverlamming is de eigenlijk onjuiste Nederlandse vertaling van Cerebral Palsy (CP). We spreken alleen van CP wanneer de bewegingsstoornissen en spasticiteit die bij dit beeld horen, zijn ontstaan door complicaties in de ontwikkeling voor, tijdens of vlak na de geboorte. Je kunt dus niet op latere leeftijd hersenverlamming/CP oplopen.

Ik vermoed dat het hier gaat om angst voor of vermoeden van hersenvliesontsteking. Een acute oorontsteking kan in bepaalde gevallen doorbreken naar de hersenen, waardoor de bacteriën die de oorontsteking veroorzaken, een hersenvliesontsteking kunnen veroorzaken. Ook kan doofheid veróórzaakt worden door meningitis (hersenvliesontsteking) en daarbij is het echt acuut optreden van doofheid altijd een reden om verder onderzoek te (laten) doen. Ik denk dus dat er sprake is geweest van een spraakverwarring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Lies, precies de uitleg die nodig is. Plus.