Klopt het dat bij hydrocephalus (vaak) het verbale IQ veel hoger is dan het performale? Zoja, hoe komt dat?

Dat heb ik op een website gelezen, maar ik weet niet of het waar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Of dat zo is kan ik niet bevestigen maar het klinkt me vrij logisch in de oren.
Planning van handelingen vindt plaats in de prefrontale cortex en dat is het gebied van de hersenen wat het laatste tot ontwikkeling komt.
Ik vermoed dat bij hydrocephalus hersengebieden die later tot ontwikkeling komen meer hinder van deze aandoening ondervinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hydrocefalus (in de volksmond bekend onder de naam waterhoofd) is een aandoening waarbij in de hersenventrikels te veel hersenvocht aanwezig is. Deze overmaat aan hersenvocht oefent druk uit op de hersenen, waardoor hersenfuncties kunnen worden aangetast. In ernstige gevallen van aangeboren hydrocefalus kan de druk van het vocht zo groot zijn dat hele hersengebieden worden weggedrukt tegen de schedel en de hersenen kunnen zich dan niet verder ontwikkelen. Dit heeft als gevolg dat de baby met erg weinig hersenweefsel wordt geboren, met zware mentale retardatie tot gevolg.

Het verbale IQ meet alles wat betrekking heeft op woordenschat, taalgevoel, redeneringsvermogen, enz… Rekenen is evengoed redeneren en valt dus ook onder het verbale IQ.

Het performale IQ meet hoe je praktisch omgaat met je kennis. Hoe los je praktisch een probleem op bijvoorbeeld.
Motorische vaardigheden spelen hierbij een rol, maar evengoed een aantal inzichten, zoals bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht.

Ik verwacht het dus niet.