Is of kan het branden van wierook schadelijk zijn voor mensen met astma?

En zo ja, hoe lang blijven die schadelijke stoffen in de lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.6K

Het beste antwoord

Ik heb de zwaarste vorm van astma, reageer allergisch op sigarettenrook maar een goede kwaliteit milde wierook levert geen bezwaar op.
Wel moet het niet blauw staan van de wierook maar een beetje als lekkere geur levert geen extra behoefte aan pufjes op.
Door een ongeval waarbij smerig water in mijn longen gekomen is (ik ben bewusteloos onder water geraakt en heb dus vuil water ingeademd)heb ik ook COPD en nooit een sigaret gerookt.
Ik heb bemerkt dat de kegeltjes zonder houten stokje minder problemen geeft dan stokjes, wellicht dat houtteer dan de boosdoener is.
Ook etherische oliën worden goed verdragen, zolang de dosering laag is.
Wel is het zo dat wierook en etherische oliën van sommige
planten problemen kunnen geven.
Ik heb begrepen dat dit per persoon verschilt en daar dus geen algemene uitspraken over te doen zijn.
Zorg wel voor frisse lucht aanvoer zodat het zuurstof in de kamer op peil blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, wierook lijkt op de rook van sigaretten en dat is ook slecht voor mensen met astma. Als de ruimte klein is kunnen de deeltjes nog lang in de lucht van die ruimte blijven hangen, maar als de ruimte groot is, dan is het wat sneller weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk is dat slecht, en om dat te bedenken heb je heus geen superwetenschappelijk onderzoek nodig. Alleen een beetje gezond verstand. Ik kan je dan ook de volgende tips geven als je wierook wilt stoken maar ook op je gezondheid wilt letten :

Ga nooit met je neus vlak boven een wierookstokje hangen. Het effect is averechts want je neuszintuigen klappen erdoor dicht waardoor je niks ruikt en je krijgt ook nog die creosoot naar binnen. Laat de rook zich rustig verspreiden en als het goede wierook is merk je vanzelf dat het anders ruikt of dat de sfeer er een beetje door verandert.

Zorg voor voldoende ventilatie wanneer je wierook stookt. Natuurlijk is het wel eens lekker als de hele ruimte lettelijk blauw staat, maar beperk die gelegenheden tot de hele speciale en zorg verder altijd dat er een klein raampje open staat. Zuurstof is trouwens onwijs lekker om te ruiken.

Stook wierook met mate, en let op lichamelijke reacties zoals hoesten of geïrriteerde ogen.

Wanneer je allergisch bent voor etherische olie raad ik je het gebruik van wierook af. De meeste wierook uit de winkels is een mengsel van hout, houtskool en parfumolie en met name de kwaliteit en de hoeveelheid olie heeft een verband met gezondheid door de hoge concentratie van aldehyden. Wanneer er biologische etherische olie in zit zijn ze over het algemeen iets beter te verdragen. De wierookstokjes zoals die op mijn site beschreven staan bevatten alleen natuurlijke stoffen, zijn in dat opzicht biologisch maar produceren om die reden ook weer wat meer creosoot. Stokjes op een houtskoolbasis hebben dat weer wat minder omdat bij houtskool veel van deze schadelijke gassen er al uit zijn. Wanneer je aanleg hebt voor astma doe je er ook verstandig aan om het niet of weinig te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar is jouw site te vinden dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je ziet hier:))
Ik rook en ik brand elke dag een wierook en ik heb astmatische brongitisch en ik kan niet echt zeggen dat ik mij er slechter doorvoel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Plus, spreekt uit ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er zo juist nog een aangestoken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je wel minder last van je bronchitis als je stopt met roken (ik spreek ook uit ervaring).
Waar is m'n shag... *HOEST*...
(En mijn dokter elke keer: rook je al minder? Maar ja, ze rookt zelf ook, dus ze weet hoe moeilijk het is. En de astma-verpleegkundige is een ex-roker...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook tegen de dokter dat ik gestopt ben .
Dan krijg ik als antwoord bij een onderzoek
jou longen klinken veel beter sinds jij gestopt bent met roken !
Ik vindt het best en daarom laat ik het zo .
Lijkt me wel. Ik ben alleen maar bronchitisachtig en ik heb het niet meer als ik vlak bij een zwaaiende priester met ons koortje sta te zingen.