Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kun je huidkanker krijgen van pen op je huid?

Ik hoor dit altijd in het klaslokaal, maar ik ben er nog al kritisch over.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door een veelvuldig mechanisch contact tussen huid en een hard voorwerp,is die kans idd aanwezig.

als je overdreven hard met een balpen doet , maar dan ook echt hard dan wel en als je met n watervastestift dik erop teken

Het is niet heel waarschijnlijk dat het schrijven met pen op je hand huidkanker bevordert en er zijn volgens mij geen wetenschappelijke onderzoeken waarbij aangetoond is dat het schrijven met pen op de huid (noch door de druk, noch door de inkt) kanker initieert. Mij lijkt dit een verhaal dat in de wereld wordt gezonden door ouders die bezorgd zijn als kinderen van alles op hun huid tekenen. De huid is vrij ondoordringbaar. Er is een kleine kans dat een beetje inkt dor de huid heen dringt, maar bijna alle inkt slijt er gewoon af. Mocht een beetje inkt de weefsels inkomen, dan kan de inkt volledig worden afgebroken in het lichaam. Zelfs tatoeages zorgen niet voor een risico op huidkanker en daarbij wordt de inkt in de huid gespoten.

Ik denk dat dit een broodje aap verhaal is. Er worden bij zoveel dingen gezegd dat je er kanker van krijgt. Als je naar alles gaat luisteren waar je wel niet kanker van "kan" krijgen. Volgens mij moet je dan gigantisch beperkt gaan leven..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100