Kun je een verkoudheid hebben dat niet verergert?

Ik had opeens gister redelijke vervelende hoofdpijn en last van me keel. Iets later in de avond voelde het alsof er kriebelhoest aan zat te komen. De volgende dag was de hoofdpijn verminderd (wel een duf gevoel) en nog last van de keel maar ook wat minder. Kan het zo zijn dat ik wel de verkoudheid / griep virus heb opgelopen, maar dat ze niet de kans heeft gehad verder door te groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag. Ik heb dat ook wel eens. Avonds denk je oh oh, morgen ben ik snot verkouden! Beroerd naar bed en de volgende dag niks aan de hand...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor makkelijk. Ik had dit 3/4 jaar. Vreselijk is het.
SimonV
10 jaar geleden
Spanningen en/of verdriet kunnen ook de oorzaak zijn van je klachten. Na een goede nachtrust kun je je weer wat beter voelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou kunnen, maar het voelt meer als een hele lichte verkoudheid. In ieder geval bedankt voor je hulp

Antwoorden (1)

Zeker kan dat! Zo'n virus roept een reactie van je afweersysteem op. Als dat meteen flink aan het werk gaat, kun je het virus verslagen hebben voordat je er echt veel van merkt. Je kunt eigenlijk wel zeggen: hoe minder last je hebt van je verkoudheid, hoe beter en sneller je afweersysteem het virus te grazen heeft genomen!

Heel veel infecties (en niet alleen verkoudheden en griepen, maar ook bijvoorbeeld rode hond e.d.) verlopen zelfs 'subklinisch'. Dat wil zeggen: je hebt de betreffende ziekteverwekker wel in je bloed gehad, maar verslagen zonder dat je symptomen kreeg. Hoe ze dat dan weten? Door te kijken of je afweerstoffen in je bloed hebt. Als iemand WEL de betreffende antistoffen heeft, maar NOOIT de ziekte heeft gehad, ging het om een subklinische infectie.

Bij jou was de infectie dus bijna subklinisch. Dat is mooi! Veel beter dan een week lopen snotteren!