Is er een relatie tussen een pessarium en de te snelle werking van de schildklier?

kan het hormoon uit het pessarium de werking van de schildklier ontregelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten toch geen hormonen in een pessarium

Het beste antwoord

Problemen met de schildklier heeft meestal als oorzaak een (chronische) ontsteking of auto-immuun ziekte.
Hormonen, voor zover die al aanwezig zijn in een pessarium, veroorzaken niet een te snelle schildklier werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een pessarium zitten geen hormonen. Wanneer een pessarium gebruikt wordt voor anticonceptie, wordt het ingesmeerd met zaaddodende pasta. Dat heeft geen invloed op de werking van de schildklier.

Wanneer je het hebt over hormonale anticonceptiemethoden, en misschien in de war bent met de anticonceptiering (nuvaring) of het hormoonhoudend spiraaltje, dan zou dat wel een (geringe) invloed kunnen hebben op de werking van de schildklier. Niet dat de pil of een andere hormonale anticonceptiemethode een schildklierstoornis kan veroorzaken, maar het is wel bekend dat bij mensen die thyrax (een synthetisch schildklierhormoon, gebruikt bij een te trage werking van de schildklier door ziekte, of door een tekort aan schildklierhormoon na (gedeeltelijke) verwijdering van de schildklier vanwege schildklierkanker of een te snel werkende schildklier) gebruiken, dit middel vaak hoger gedoseerd moet worden. Bij stoppen met de pil moet de dosering vaak juist omlaag.

Er is dus wel een interactie tussen hormonen die gebruikt worden voor anticonceptie, en schildklierhormonen. Normaal gesproken kan je lichaam dit zelf compenseren, maar als je een schildklierstoornis hebt en je hebt daardoor vervangende medicatie nodig, dan kan het zijn dat de dosering aangepast moet worden.